5min

Camera

De HTC One M8 beschikt over maar liefst drie camera’s: twee aan de achterzijde en één aan de voorzijde. De twee camera’s aan de achterzijde werken samen, zodat de foto achteraf nog kan worden aangepast met verschillende filters. De camera die de foto maakt is een 4 megapixel-camera met Ultrapixel-technologie. De Ultrapixel-technologie is een naam die HTC heeft bedacht voor de gebruikte sensor. De sensor maakt gebruik van grotere pixels dan bij een normale smartphone-camera en door de grotere pixels kunnen deze meer licht opvangen. Op die manier worden de kleuren beter overgenomen en zijn foto’s kwalitatief beter dan met een normale 4 megapixel-camera.

HTC doet dus niet mee met de megapixel-race die de andere fabrikanten houden. Wij hameren er in onze reviews ook regelmatig op dat megapixels niet alles zeggen. De gebruikte lenzen en sensoren hebben veel meer invloed op de uiteindelijk kwaliteit van de foto. HTC gebruikte deze Ultrapixel-technologie vorig jaar ook al, toen waren we een beetje teleurgesteld.

Dit jaar heeft HTC de techniek verder verbeterd en geven we het een nieuwe kans. De HTC One M8 beschikt over een HTC ImageChip 2, dit is een nieuwe variant van de chip die de genomen foto’s gaat verwerken. Daarnaast is er ook nog een grafische verwerkingseenheid aanwezig in de Snapdragon 801 die HTC ongetwijfeld ook zal aanroepen.

Dan is er ook nog die tweede camera die boven de zojuist besproken camera zit. Deze beschikt over 2 megapixels en maakt gelijktijdig met de eerste camera een foto. Deze foto wordt gebruikt om metagegevens te genereren over de achtergrond, de kleuren, de diepte en de belichting. Al deze meta-informatie wordt in het fotobestand opgeslagen en kan door de Galerij-app van HTC worden gebruikt om de foto achteraf te bewerken.

1. Normale foto, 2. Kijkhoek aangepast

1. Focuspunt rechtsmidden, 2. Focuspunt Linksmidden.

Zo is het mogelijk om het focuspunt van de foto aan te passen. Je kan bijvoorbeeld een persoon of object op de achtergrond uitlichten, in plaats van het object op de voorgrond. Ook is het mogelijk een soort 3D-effect toe te passen, waarbij je de hoek waaruit de foto is genomen kan aanpassen. Hoewel dit allemaal leuke effecten zijn, die in mijn optiek ook gewoon in Photoshop zijn te vinden, werkt het helaas niet altijd even goed. Het 3D-effect hoef je op een mens of dier niet te proberen, want dan krijg je meer een lachspiegel effect, bij objecten kan het soms wel werken.

Wat wel positief is, is dat het allemaal supersimpel werkt en iedereen een foto kan bewerken, zonder enige kennis van beeldbewerking of fotografie. Het is een leuke gimmick maar of het veel gebruikt zal worden, betwijfel ik. Ik bewerk foto’s van smartphones eigenlijk zelden tot nooit, aan mij zijn de functies dan ook niet besteed.

HTC heeft een hele hoop techniek gestoken in het maken van een foto, het bedrijf kiest voor een compleet andere benadering dan andere fabrikanten. De grote vraag is natuurlijk of dit zich uitbetaalt in de kwaliteit van een genomen foto. Ik heb zo mijn twijfels, ik heb verschillende foto’s gemaakt gedurende de afgelopen twee weken en kan nou niet echt zeggen dat deze foto’s veel beter zijn dan die van andere merken. Ik vraag mij dan ook af of één goede camera aan de achterzijde niet goedkoper en beter was geweest. Hieronder staan een aantal testfoto’s die ik heb gemaakt, waaruit je zelf op kan maken hoe goed de camera van de HTC One M8 is. Binnenkort hoopt Techzine nog een nieuwe uitgebreide camera test te doen met alle nieuwe vlaggenschepen.

De testfoto’s

1: Externe belichting, 2: Geen belichting, zonder flitser, 3: Met flitser

Een foto met normale externe belichting komt goed uit de verf, de kleuren zien er goed uit en de foto is ook scherp. Bij de foto zonder flitser valt op dat de foto toch wat minder scherp is, wel moet ik opmerken dat de One M8 wel goed weet om te gaan met de donkere situatie. Bij de foto met flitser valt op dat deze overbelicht is.

1: Beweging, 2: Buiten, van dichtbij, 3: Op korte afstand

We hebben bij de foto van de carrousel de camera ingesteld op anti-schudden, om ervoor te zorgen dat de camera de beweging kan corrigeren. Dit bij gebrek aan een speciale mode voor bewegingen. Helaas blijkt dat de HTC One M8 hier maar tot op zekere hoogte in staat is om de bewegingen te tackelen. De foto is zeker niet slecht, maar we hebben weleens betere camera’s gezien die met een sportmode de carrousel wel scherp weten vast te leggen.

De foto van de stenen die van dichtbij is gemaakt is een beetje flets uitgevallen. De kleuren ontbreken gewoon in deze situatie, hier komt de HTC One M8 niet echt goed uit de verf. De foto van korte afstand van de speciale Jaguar die toevallig voor deur stond is wel erg goed. Op het moment dat de foto werd genomen was er rechts een rijdende bus en op de achtergrond een vrachtwagen, dit heeft geen invloed op het uiteindelijke resultaat. Foto’s buiten van een normale afstand zijn dus prima.

1: Van grote afstand, 2: Zelfde afstand, ingezoomd

De foto van grote afstand is een beetje donker uitgevallen, vooral aan de onderkant van de foto is deze erg donker. De foto volledig ingezoomd op het kantoorgebouw is uiteraard van niet al te hoge kwaliteit. Smartphone-camera’s kunnen over het algemeen nou eenmaal niet optisch inzoomen. De kwaliteit van deze foto is normaal voor een smartphone. We zouden het graag anders zien, maar dat is toekomstmuziek.

Camera aan voorzijde

De camera aan de voorzijde van het toestel is ook de moeite waard om even te vermelden, dit is een 5 megapixel-camera met een groothoeklens. De camera is hierdoor ideaal voor selfies, omdat je makkelijker foto’s kan maken met meerdere mensen erop. HTC heeft de camera-app ook aangepast om makkelijker selfies te maken. Als je op de knop drukt om een selfie te maken, telt de app namelijk af van twee naar nul, voordat de foto gemaakt wordt. Dit maakt het nemen van een selfie echt een heel stuk makkelijker.

Video

Tot slot hebben we uiteraard ook de videoprestaties van de camera onder de loep genomen en hier lopen we eigenlijk tegen twee zaken aan. De eerste is dat de camera video’s kan opnemen in Full HD, maar niet in 4K, iets wat de topmodellen van andere fabrikanten wel kunnen. Nu is de aanwezigheid van 4K-televisies in de huiskamers nog zeer beperkt, daarom ga ik daar geen punt van maken.

Het andere punt waar ik tegenaan liep vind ik wel een stuk kwalijker, de camera beschikt niet over optische stabilisatie, de afwezigheid hiervan moet waarschijnlijk gezocht worden in de gebruikte fototechniek met twee camera’s. Het heeft echter wel gevolgen voor het opnemen van video’s, want hierdoor zie je veel meer beweging in de video’s en dat kijkt gewoon veel minder prettig.