2min

Bouwkwaliteit

Bouwkwaliteit


Sinds de komst van de Xperia Z-reeks heeft Sony grote stappen gezet wat betreft bouwkwaliteit. De Xperia Z was nog grotendeels van plastic maar voelde wel vrij stevig aan. De Xperia Z1 was een grotere stap doordat Sony de constructie bijna volledig van metaal maakte. Bij de Xperia Z2 wordt nog wat minder gebruikgemaakt van plastic doordat de ruimte tussen de zijdes en het glas nu ook wordt gevuld met metaal. Dat is niet alleen cosmetisch gezien beter, maar ook beter voor de stevigheid.

Sony maakt gebruik van breukvrij en kraswerend glas. Ik zou liever zien dat het Japanse bedrijf Gorilla Glass zou gebruiken. Het glas dat Sony gebruikt heeft mij in het verleden niet kunnen overtuigen wat betreft de bestendigheid tegen krassen en het is bovendien zeer gevoelig voor vingerafdrukken.


Als je hard op het scherm drukt, heeft de Xperia Z2 daar nauwelijks last van. Dat is gezien de grootte van het scherm best knap. Als je de flexibiliteit van de gehele constructie op de proef stelt, is wel te merken dat de smartphone wat meegeeft. Daarbij ontstaat ook frustratie op het scherm doordat de hardware die erachter zit ertegenaan drukt. Het is niks om je echt zorgen over te maken maar toont wel aan dat het nog altijd beter kan. Ik vermoed namelijk dat dit met een achterzijde van metaal niet zou gebeuren.

De knoppen zijn goed in de behuizing verwerkt. De stand-by knop kent wel een beetje speling, maar niet té veel. Sony heeft het aantal klepjes op de zijkanten teruggebracht van drie naar twee en dat vind ik niet ongewenst: des te minder klepjes, des te beter. De klepjes zijn vereist om bepaalde openingen in de smartphone waterdicht te maken.

Al met al is de Xperia Z2 qua bouwkwaliteit een kleine vooruitgang ten opzichte van de Xperia Z1. Het zijn de details die het toestel beter maken, maar het is absoluut geen wereld van verschil. Over de Xperia Z1 was dan ook weinig te klagen. De grootste vooruitgang kan Sony nog boeken met het gebruik van betere protectie voor het scherm en een metalen achterkant.