Inhoud, design & onderdelen

Inhoud

Motorola levert de Moto G (2014) in combinatie met een USB-kabel, een snelstartgids en een uitgebreide handleiding, wat een flink boekwerk is. Een acculader en headset blijven dus achterwege.

Motorola kiest er dus voor geen lader mee te leveren, dit gebeurde ook al met de Moto G van vorig jaar. Het is een opmerkelijke keuze maar er valt op zich wel wat voor te zeggen; het spaart kosten en is beter voor het milieu omdat je ook best de lader van je vorige toestel kunt gebruiken. Als dit je eerste smartphone is, is het wellicht wat lastiger.

Design

De Moto G (2014) lijkt in een aantal opzichten op zijn voorganger, maar heeft ook wel wat nieuwigheden. Op de voorkant vinden we bijvoorbeeld twee grijze strips die de speakers accentueren. Dat zorgt er ook voor dat er op de achterzijde geen speaker meer zit. De knoppen op de zijkant hebben dezelfde grijze kleur als de speakers. De randen links en rechts van het scherm zijn wat kleiner geworden en de rand rondom de voorkant is minder aanwezig dan bij de originele Moto G.

Om eerlijk te zijn vind ik het ontwerp van de Moto G (2014) niet zo bijzonder meer. Bij de Moto G kon je het nog minimalistisch noemen, nu is het gewoon meer van hetzelfde. De kleine veranderingen doen daar niet zoveel aan. Mensen die zich hieraan storen kunnen er echter voor kiezen om een andere achterkant voor de Moto G te bestellen, deze zijn beschikbaar in vele vrolijke kleuren.

Onderdelen

Op de voorkant vind je boven het grote scherm dus een zilveren strip waarachter zich een speaker bevindt. Rechts hiervan zit de front-camera, eronder zitten twee sensoren om het scherm uit te schakelen bij telefoongesprekken en om de helderheid van de display te reguleren aan de hand van het omgevingslicht. Onder het scherm zit een tweede zilveren strip, waarachter een tweede speaker en de primaire microfoon is geplaatst. De Android-knoppen zijn in het scherm geïntegreerd.

De gebolde achterkant is voorzien van de primaire camera en een flitser. Iets daaronder zit een cirkelvormige inkeping waarop het Motorola-logo is afgebeeld. Deze inkeping zou je kunnen gebruiken om je vinger te laten rusten tijdens het gebruik en bellen.

Op de linkerzijde zijn geen knoppen of aansluitingen te vinden. Op de rechterzijde zit de aan-/uitknop en een volumeschakelaar. Op de bovenkant zit centraal een aansluiting voor een headset met daarnaast een secundaire microfoon om omgevingsgeluiden weg te filteren. Op de onderkant zit netjes in het midden de USB-poort.

De Moto G kan geopend worden, zodat de achterkant verwisseld kan worden. Wat niet verwisseld kan worden is de accu, deze is in de behuizing weggewerkt. De Moto G (2014) biedt plaats voor een simkaart en een microSD-kaart, in ons geval betreft het de dualsim-variant van de Moto G (2014).