2min

Prestaties (games & systeem)

Samsung heeft de Galaxy S5 mini voorzien van een Exynos-chipset, welke van eigen makelij is. Voor het rekenwerk is er een quad-core Cortex A7-processor, voor het grafische werk kan worden teruggevallen op een Mali-400MP4. De basis van die GPU komt al uit 2008 en is dus héél erg gedateerd. Dat gezegd hebbende moet wel opgemerkt worden dat de MP4-variant over vier grafische kernen beschikt, wat juist weer heel wat goed kan maken. Ook is er 1,5GB aan werkgeheugen; een zeer opmerkelijke grootte maar verder niet bezwaarlijk.

Maar eerst de systeemprestaties, die we meten met AnTuTu Benchmark. De Galaxy S5 behaalt een score van nog geen 15.000 punten en dat is vrij minimaal. Vrijwel alle concurrentie scoort boven de Galaxy S5 mini.

Benchmark: AnTuTu X Benchmark – Total


Zoals al enigszins verwacht weet de Galaxy S5 mini in GFXBench geen nette score af te leveren. Oké, het is niet zo slecht als de Alcatel One Touch Idol Alpha, maar goed is het natuurlijk ook niet. De iets zwaardere games draaien gewoon niet soepel op deze smartphone.

Benchmark: GFXBench 2.7 T-REX (C24Z16 onscreen)


Wat prestaties betreft is de Galaxy S5 mini beduidend minder goed dan de reguliere Galaxy S5. Gezien de hardware was dat al geen verrassing, maar als we kijken naar de Sony Xperia Z1 Compact dan weten we dat het absoluut anders kan. Samsung houdt er een andere visie dan Sony op na. Dat is natuurlijk ook direct de reden waarom de nieuwere Xperia Z3 Compact in een hele andere prijsklasse valt.

Terugkomende op de Galaxy S5 mini: ik had bij de gebruikservaring al opgemerkt dat de smartphone er niet in slaagt om Android volledig soepel te laten draaien. Daar komt bij dat het grafisch gezien niet veel soeps is. Zoek je naar een soepele smartphone die ook gewoon spelletjes zonder probleem moet kunnen afspelen, dan kan je beter verder kijken.