Camera’s: goed, maar niet exceptioneel

Net als veel moderne smartphones heeft de Nexus 6 twee camera’s aan boord, eentje voor en achter. Die aan de achterkant schiet (HDR) foto’s met een resolutie van 13MP en video’s in 1080p of zelfs 4K-resolutie op 30 frames per seconden. Jammer dat het geluid bij opnames niet stereo, maar mono is. De sensor die gebruikt wordt, heeft een afmeting van 1.12µm, iets kleiner dan die van de iPhone 6 (1.4 µm). Bovendien is de achterste camera van de Nexus 6 voorzien van optische beeldstabilisatie om de effecten van trillende handjes te minimaliseren. Vergeleken met de goedkopere digitale beeldstabilisatie, gebruikt de optische versie fysiek bewegende delen in de camera om kleine vibraties op te vangen en te neutraliseren. Bij digitale beeldstabilisatie wordt dat aan de software overgelaten, wat over het algemeen leidt tot minder goede beelden.

Daarnaast is de camera aan de achterkant van de Nexus 6 ook uitgerust met een dubbele LED-flitser die het gegenereerde licht via een ring om de lens verspreidt. Uit wat testfoto’s is gebleken dat de sensor van de achtercamera moeite heeft met donkere situaties, het is dus maar goed dat er een dubbele LED-flitser op de Nexus 6 aanwezig is. Uit een andere test, waarbij ik de trillende handen van een Parkinson patiënt nabootste, bleek dat de optische beeldstabilisatie van de Nexus 6 prima werkt. Hij kan echter niet op tegen de superieure beeldstabilisatie van de Sony Xperia Z3 (review).

De camera aan de voorkant kan foto’s in 2MP maken en bovendien worden gebruikt om in prima kwaliteit (1080p) te Skypen. Vergeleken met de autofocus van de achtercamera is die aan de voorkant iets sneller. Uiteindelijk is de kwaliteit van de voorcamera goed genoeg, als hij maar voldoende licht krijgt om tot zijn recht te komen.