4min

Tags in dit artikel

, , ,

Gebruikservaring, software & 3D Touch

Gebruikservaring


Apple introduceerde vorig jaar voor het eerst iPhones met een scherm groter dan 4 inch, wat de handzaamheid wat mij betreft niet ten goeden kwam en daar blijf ik ook bij. Ik heb geleerd om om te gaan met het grotere scherm van de iPhone 6, maar vind het nog altijd vervelend dat ik het toestel niet volledig comfortabel met één hand kan bedienen. De iPhone 6S verandert hier natuurlijk niks aan, aangezien het uiterlijk ongewijzigd is gebleven. Gezien het verleden van de S-updates was dit natuurlijk ook geen enkel moment de verwachting. Apple zou in dit opzicht winst kunnen boeken door de scherm/behuizing-ratio in te perken door de randen rondom het scherm te verkleinen.

De vingerafdrukscanner in de knop onder het scherm is een stuk sneller geworden, wat natuurlijk vooral voordelig is omdat de iPhone daardoor nog sneller ontgrendeld kan worden. Ik gebruik deze knop echter ook wel eens om snel notificaties op het ontgrendelscherm te bekijken, maar doordat de scanner nu zó snel is geworden, wordt het toestel nu regelmatig ontgrendeld, wat dan eigenlijk niet de bedoeling is. Grappig genoeg is de de scanner dus eigenlijk te snel geworden.

De iPhone 6S is voorzien van een nieuw soort trilmotor, die Apple eerder ook al in de Apple Watch plaatste. Het gaat om de Taptic Engine, welke in zeer korte tijd zijn piekwaarde kan behalen. Je merkt hierdoor dat de iPhone heel anders trilt dan zijn voorgangers. Doordat de piekwaarde zo snel bereikt kan worden kunnen trillingen bijvoorbeeld veel korter worden afgegeven, maar toch heftig zijn. Het is absoluut anders, maar je moet het zelf ervaren om te geloven. Een bijkomend voordeel is ook dat de trilmotor veel stiller is, waardoor je omgeving minder meekrijgt van jouw notificaties.

Apple heeft bij de iPhone 5S voor het eerst de separate M7-coprocessor geïntroduceerd, waarmee bewegingen op energiezuinige basis vastgelegd konden worden. De M9-coprocessor uit de Apple A9-chipset is opmerkelijk genoeg juist weer ín de processor geplaatst, maar Apple benadrukt nog steeds dat deze chip veel energie bespaart. De M9-coprocessor is nu ook in staat om geluid vanuit de microfoon af te handelen, waardoor Siri op de iPhone 6S te allen tijde in te schakelen is door "Hé Siri" te zeggen. Tot op heden was dit bij de iPhone alleen mogelijk wanneer het toestel aan de lader lag. Bij een aantal Android-toestellen is dit overigens al langer de norm.


Software


Apple heeft de iPhone 6S voorzien van iOS 9. De nieuwste versie van het besturingssysteem komt ook beschikbaar voor de iPhone 4S en nieuwer, met grotendeels dezelfde functies. De iPhone 6S heeft wel enkele unieke mogelijkheden die te maken hebben met de verbeterde camera en het 3D Touch-scherm.

Apple voorziet iOS zoals gebruikelijk van de nodige extra applicaties. Deze apps zijn niet te verwijderen, wat soms wel eens als lastig kan worden ervaren. Zo doe ik als gebruiker bijvoorbeeld bijzonder weinig met apps als Kompas, Podcasts, Tips en Zoek vrienden, waardoor ik ze best weg zou willen gooien.


3D Touch


De grootste innovatie in de iPhone 6S is de drukgevoeligheid in het scherm, waardoor nieuwe vormen van interactie mogelijk worden. De sensoren zijn in staat om de druk in vele niveau’s te meten en wanneer een bepaald niveau wordt bereikt, wordt een actie uitgevoerd. Om de gebruiker van feedback te voorzien wordt ook een korte tril door de Taptic Engine afgegeven.

Druk je bijvoorbeeld wat harder op het icoon van de Camera-app dan krijg je een snelmenu waarmee je snel naar bepaalde presets kunt doorgaan, in dit geval het maken van een foto, slowmotionvideo, een normale video of een selfie. De Agenda-app toont je afspraken van de dag en een knop om een nieuwe afspraak toe te voegen, de Kaarten-app kan direct een route naar huis zoeken, je locatie markeren, je locatie versturen of een zoekopdracht beginnen. De Telefoon-app toont je eerste favoriete contacten en met Mail kan je een nieuw bericht opstellen, de zoekfunctie aanslingeren of naar het postvak ongelezen of inkomend gaan.

Dit zijn allemaal toevoegingen waarvan je de aanwezigheid moet leren kennen, maar daarna gaat het steeds intuïtiever aanvoelen. Nu zijn vooral Apple’s eigen apps van deze snelmenu’s voorzien, maar het is een kwestie van tijd voordat ontwikkelaars dit oppikken. Facebook, Twitter en WhatsApp hebben hun apps bijvoorbeeld al van ondersteuning voorzien.


3D Touch is ook te gebruiken om een voorvertoning van bepaalde zaken te krijgen, door er met enige kracht op te drukken. Denk aan een foto, video of een mailbericht. Door vervolgens een richting op te vegen kan je dan weer acties uitvoeren, zoals een mail als gelezen markeren of een foto kopiëren of delen. Druk je nog wat harder, dan zal het onderwerp geopend worden zoals ook gebeurt als je erop tikt.

Tijdens het typen van een stukje tekst kan je wat harder op het toetsenbord drukken om de cursor te bedienen. Wil je bijvoorbeeld halverwege de tekst een aanpassing maken, dan ben je op deze manier veel sneller op de plaats waar je de wijziging wilt maken.

Ook is 3D Touch te gebruiken om van app te wisselen. Om dit te doen druk je links op de rand van het scherm, waarna je de geopende app iets verkleind ziet worden. Veeg je nu snel naar rechts, dan komt de laatst geopende app naar voren. Druk je wat harder of veeg je langzaam naar rechts, dan wordt het overzicht van geopend apps getoond.

Het gebruik van 3D Touch is wel even wennen en misschien niet altijd even intuïtief, maar in mijn ogen is het wel echt de toekomst. Binnen enkele jaren zal zo goed als elke nieuwe smartphone ondersteuning bieden voor deze technologie, daar ben ik van overtuigd. Het maakt de interactie met touchscreens een stuk geavanceerder en ik ben erg benieuwd wat ontwikkelaars voor toepassingen gaan verzinnen.