3min

Tags in dit artikel

, , ,

Scherm, geluid & camera

Scherm


Het scherm van de iPhone 6S is afgezien van de toevoeging van de 3D Touch-laag onveranderd, voor zover bekend is. Dit betekent dus dat de resolutie even hoog is gebleven en dat Apple ook dit jaar niet meedoet met de rage om maar display met een zo hoog mogelijke resolutie in de behuizing te steken.

De protectielaag bovenop het scherm is voorzien van een oleofobe behandeling, waardoor vingerafdrukken minder eenvoudig blijven staan. Apple heeft bij de iPad Air 2 en de nog te verschijnen iPad Pro een superieure antireflectieve laag op het scherm toegepast, waardoor het ook met veel tegenlicht goed te lezen blijft. Helaas is die laag nog niet in de iPhones te vinden, terwijl een smartphone juist meer in de buitenlucht gebruikt wordt. Nou is het niet zo dat het scherm met tegenlicht slecht af te lezen is, maar we hebben gezien dat het nog stukken beter kan.


Geluid


Zover bekend is er aan de speaker in de iPhone 6S geen noemenswaardige verandering doorgevoerd. De monospeaker is vrij krachtig en slaagt er ook in om lage tonen relatief gedetailleerd weer te geven. De locatie van de speaker is op zich prima, al zou het kunnen dat je ‘m met je hand afdekt als je de iPhone in landschapsmode gebruikt. Het hangt er min of meer van af of je de telefoon linksom of rechtsom kantelt. Linksom is goed, rechtsom is fout.

Apple levert een EarPods-headset met de iPhone 6S, dit doet het Amerikaanse bedrijf sinds de iPhone 5 uit 2012. Deze headset is redelijk goed, maar haalt het in mijn opinie qua pasvorm niet bij in-ears.


Camera


Voor het eerst sinds 2011 heeft Apple ervoor gekozen om de resolutie van de camera te verhogen. Sinds de iPhone 4S werd een resolutie van 8 megapixel gehanteerd, bij de iPhone 6S is het voor het eerst 12 megapixel. De technisch onderlegde lezer zal ongetwijfeld wel weten dat het verhogen van de camera-resolutie absoluut geen positief effect op de uiteindelijke foto’s hoeft te hebben. In tegendeel: als de resolutie verhoogd wordt, maar de grootte van de sensor gelijk blijft, krijg je juist slechtere foto’s. Dit omdat een individuele pixel een minder groot oppervlak op de beslaat en daardoor ook minder licht kan opvangen. De kwaliteit van een foto is grotendeels afhankelijk van de balans tussen de resolutie van de sensor, de grootte van de afzonderlijke pixels en de kwaliteit van de gebruikte lenzen.

Om het probleem met te kleine pixels tegen te gaan heeft Apple overigens iets nieuws bedacht. De pixels liggen zoals gebruikelijk in een rastervorm, maar het raster ligt hoger dan de pixels zelf. Daardoor vindt er minder interferentie plaats en dat zorgt er weer voor dat er minder ruis is. In tegenstelling tot de iPhone 6S Plus beschikt de iPhone 6S overigens niet over optische beeldstabilisatie, dit wordt op een softwarematige wijze opgevangen.


De eerste serie foto’s is op zich prima in orde. Ze zijn scherp, gedetailleerd, helder en de kleuren kloppen prima. Zoals we bij de kantoorfoto eigenlijk altijd zien, is er ook in dit geval wel enige spraak van ruis.


De foto’s waarbij de verlichting varieert zijn van uitstekende kwaliteit. Links is er externe verlichting, in het midden is er geen externe verlichting, maar wel een flitser en de rechtse foto is zonder flitser of externe verlichting, maar puur op eigen houtje. De eerste twee foto’s zijn echt nagenoeg perfect gezien de situatie, de derde foto blijft natuurlijk behelpen maar hij is zeker niet slecht.

De camera op de voorkant schiet nu foto’s in maximaal 5 megapixel, zodat je optimaal selfies kunt maken. Apple heeft ook een technologie met de naam Retina Flash ontwikkeld. Hierbij wordt het scherm als flitser gebruikt, waarbij een speciale beeldchip ervoor zorgt dat het scherm driemaal zo helder wordt. Ook wordt de kleur van de flits aan de omgeving aangepast, om bijvoorbeeld met een gele flits te compenseren wanneer er meer blauw licht aanwezig is.