, ,

Geluid, camera & scherm

De Spectre x2 is uitgerust met twee speakers, aan de zijkanten van het apparaat. In het toetsenbord zitten nog eens twee extra speakers. HP heeft samengewerkt met het gerenommeerde audiomerk Bang & Olufsen.

Vier speakers en Bang & Olufsen. Het klinkt als een recept voor goede geluidskwaliteit, maar dat valt heel vies tegen. Wanneer je het toetsenbord hebt aangesloten is het volume nog wel acceptabel, maar als de Spectre x2 alleen op de geïntegreerde speakers moet vertrouwen is het volume echt treurig. Het geluid is verder vrij vlak: zowel hoge als lage tonen zijn veel te weinig hoorbaar.

Camera’s

De Spectre x2 heeft een klein leger aan camera’s aan boord. Vanzelfsprekend zijn er de camera’s op de voor- en achterzijde, met een resolutie van respectievelijk 5 en 8 megapixel.

Op de achterzijde zitten in totaal echter vier camera’s. De eerste is de reeds genoemde 8 megapixel-camera, de overige drie zijn bedoeld voor het maken van 3D-scans middels de RealSense-technologie van Intel. Twee camera’s worden in combinatie met een laser gebruikt voor het meten van diepte, een derde is een normale camera die simpelweg voor beeld zorgt, bij het maken van de 3D-scans. Er zijn dus eigenlijk twee camera’s voor het maken van gewone beelden, wat een beetje omslachtig en onnodig lijkt. Wellicht is de RealSense-technologie echter zo gesloten, dat de reguliere camera niet voor andere doeleinden dan 3D-scans gebruikt kan worden.

Op het moment van schrijven kan je nog maar heel weinig met de RealSense-techniek. Op een speciale afdeling van Intel’s website vind je een overzicht met apps die RealSense gebruiken, er is er welgeteld één beschikbaar. Met itSeez3D kan je een 3D-scan van een persoon maken, de scan kan je vervolgens naar een 3D-printer sturen om af te drukken. Op zich werkt de app redelijk intuïtief, de kwaliteit van het 3D-model vind ik niet bijzonder hoog. Voor nu is RealSense een leuke toevoeging en daar blijft het bij, wie weet wordt de technologie de komende jaren wel heel groot en dan ben je er met de Spectre x2 alvast klaar voor.

Scherm

Het scherm van 12 inch heeft een resolutie van 1920 bij 1280 pixels, daarmee kom je uit op grofweg 192 pixels per inch. De resolutie van de Spectre x2 is wat mij betreft hoog genoeg als je kijkt naar hoe scherp het scherm is. Maar toch, de Surface Pro 4 heeft een resolutie van 2736 bij 1824 en een pixeldichtheid van 267 pixels per inch en het verschil is dus wel aanzienlijk. Als je de twee apparaten naast elkaar zet zal je dat ook ongetwijfeld kunnen zien.

Aangezien het om een aanraakgevoelig scherm gaat, zit je er ook regelmatig met je vingers aan. Het is daarom jammer dat vingerafdrukken heel makkelijk blijven staan.