, , ,

Scherm, geluid & camera

Scherm

Sony heeft voor de Xperia X gekozen voor een IPS LCD-scherm, zoals het Japanse bedrijf dat eigenlijk ook altijd doet. Met een afmeting van 5 inch en een resolutie van 1080 bij 1920 pixels komt de pixeldichtheid uit op 441 pixels per inch. Dat is ruim voldoende om een scherp beeld te hebben. Voor een smartphone is alles boven de 320 pixels per inch in principe voldoende, behalve voor Virtual Reality-toepassingen, wat de komende jaren natuurlijk wel belangrijker gaat worden.

Wat kleuren betreft levert de Xperia X over het algemeen een mooi beeld af, kleuren zijn niet bovenmatig verzadigd. Wel is het zo dat blauwtinten enigszins de boventoon voeren. Dat zie je echter voornamelijk wanneer je een andere smartphone naast de Xperia X houdt en het is dus niet erg storend. Desondanks zou je de witbalans van het scherm in de instellingen kunnen aanpassen om groen- en roodtinten meer kracht bij te zetten zodat de blauwtinten minder overheersend worden.

Sony heeft er opnieuw voor gekozen om geen Gorilla Glass te gebruiken, maar krasbestendig glas. Over het algemeen bleven vingerafdrukken makkelijker op Sony’s beschermlaag staan, maar bij de Xperia X valt dit op zich redelijk mee. Wel reflecteert het glas meer licht dan het gemiddelde Gorilla Glass.

De Xperia X heeft een opstelling met twee speakers en dat schept natuurlijk verwachtingen. Het geluid is op het hoogste volume inderdaad aardig hard, maar over de kwaliteit ben ik niet echt te spreken. Het klinkt nogal vlak, omdat zowel lage als hoge tonen niet voldoende aanwezig zijn. De extra opties die we in de instellingen betreffende het geluid terugvinden maken helaas ook weinig verschil, het geluid is gewoon matig.

Sony heeft de camera van de Xperia X vergeleken met de Xperia Z5 zo goed als hetzelfde gehouden. Dat betekent dat we opnieuw te maken hebben met een camerasensor met 23 megapixel. Ik was destijds redelijk tevreden met de camera van de Xperia Z5, het kwam enkel wel eens voor dat kleuren flets uitpakten.

De camera van de Xperia X kan supersnel worden opgestart, volgens Sony kan je binnen 0,6 seconden aan het filmen of fotograferen zijn. Je moet deze functie helaas wel handmatig inschakelen. Je moet hierbij ook aangeven of je wilt dat er direct een foto of een video geschoten wordt.

Tevens heeft de Xperia X een functie genaamd Predictive Hybrid Autofocus waarbij de Xperia X bij bewegende onderwerpen op basis van voorspellingen de focus van de camera aanpast. Bij het uitproberen werkte deze functie goed, maar eigenlijk klopt het stukje Predictive in de titel niet: de Xperia X volgt het onderwerp wanneer het bewogen heeft, maar van een voorspellende gave is geen sprake.

Onderstaande foto’s zijn geschoten met de Xperia X. In de eerste serie krijgt de Xperia X te maken met dezelfde scene met steeds verschillende belichting in een donkere ruimte. De eerste foto is met externe belichting, de tweede zonder belichting en de derde met de flitser ingeschakeld. De tweede reeks betreft een foto buiten, binnen en van dichtbij. Alle foto’s zijn in de automatische mode van de camera-app gemaakt.

De eerste reeks foto’s is dik in orde. Ze zijn scherp en voldoende belicht, ook de foto waarbij de verlichting is uitgeschakeld. De tweede reeks stelt juist aardig teleur: de foto buiten is overbelicht, de foto binnen is juist onderbelicht en bevat veel ruis en de foto van dichtbij is overbelicht en totaal niet scherp ondanks herhaaldelijk proberen.

Dan is er nog de selfiecamera die ik vanwege de hoge resolutie wil uitlichten. Wat me bij deze camera tegenstaat is dat Sony automatisch een functie met de naam ‘zachte-huideffect’ inschakelt, welke ervoor zorgt dat je een extra glad huidje op je selfies krijgt. Misschien leuk voor tienermeisjes, maar ik gok dat de meeste mensen totaal niet op een dergelijke onzinfunctie zitten te wachten, zeker niet als het resultaat zo mislukt is. Zie bovenstaande foto’s voor het verschil.