, , ,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de Xperia X is absoluut niet de smartphone waar Sony mee had moeten komen. Althans: niet in combinatie met een adviesprijs van 599 euro. Er is geen enkele manier waarop deze relatief hoge prijs te verklaren is. Met een introductieprijs rond de 450 euro was het een ander verhaal.

De Xperia X is in veel opzichten gelijk aan de Xperia Z5 van eind vorig jaar, denk bijvoorbeeld aan het scherm en de camera. Wat betreft de chipset heeft Sony zelfs de keuze gemaakt om voor een wat minder krachtige chipset te gaan, waardoor de Xperia X aan rekenkracht moet inboeten. De camera is sneller geworden en kan goed scherpstellen op bewegende onderwerpen. Helaas heeft de camera wel moeite met macro-scenes. De selfiecamera is flink verbeterd, maar de zachte huid-functie moet je echt linea recta uitschakelen.

Wat betreft het ontwerp gaat de Xperia X er wel op vooruit omdat de smartphone beter in de hand ligt en een metalen achterzijde heeft. Omdat Sony nu al jarenlang ongeveer hetzelfde ontwerp gebruikt wordt het in dit opzicht inmiddels wel een saaie boel. De vingerafdrukscanner is ook sneller geworden en is in tegenstelling tot bij de Xperia Z5 nu wél goed in de software geïntegreerd. De accuduur van de Xperia X is uitstekend.

De prijs van de Xperia Z5 zal hoogstwaarschijnlijk gaan zakken door de komst van de Xperia X, dat is misschien nog het grootste voordeel van dit nieuwe toestel. Sony moet de prijs van deze Xperia X ook aanzienlijk laten dalen om het toestel tot een succes te kunnen maken. Hoewel de smartphone kwalitatief gezien redelijk in orde is, kan ik vanwege de te hoge adviesprijs geen award aan de Xperia X toekennen.