Profielen & Unreal Tournament 3-test

Profielen

De NIA maakt gebruik van profielen. Zo kun je voor alles wat je doet een apart profiel maken, iedere applicatie heeft immers andere knoppen om mee bestuurd te worden.

Zo wordt tegenwoordig bijna iedere shooter bestuurd met de toetscombinatie "w,a,s,d". Je kunt dus voor shooters een apart profiel maken, waarin je die knoppen koppelt aan bepaalde signalen. Eerder in deze review had ik al verteld dat ik de linker muisknop aan mijn aangezichtsspieren heb gekoppeld. Ook daarvoor heb ik een apart testprofiel gemaakt. Naarmate ik beter om leer gaan met de NIA kan ik het profiel uitbreiden. Zo kan ik instellen, dat wanneer ik naar rechts kijk, de NIA een shift-toets simuleert. Dat kan handig zijn tijdens het maken van een verslag. Ik kijk eventjes naar rechts en kan dan zo gemakkelijk een hoofdletter maken. Helaas heb ik het apparaat nog niet zover onder controle en krijg ik dus niet wanneer ik dat wil een hoofdletter tevoorschijn getoverd.

Natuurlijk is de NIA hoofdzakelijk ontwikkeld om games mee te spelen. Het is leuk om in een document letters te maken, maar je begrijpt waarschijnlijk dat ik dat deed om te zien of ik de juiste signalen zou kunnen zenden. Want als ik naar een document continue de letter ‘W’ kan sturen, betekend dit dat het mij moet lukken om in een game als UT3 naar voren te lopen.

Leuk extraatje
In verloop van de tijd zal OCZ Technology meer profielen aanbieden via hun website. Op het forum van OCZ kun je nu al custom made profielen van andere NIA gebruikers vinden. Er kan namelijk best wat tijd insluipen om voor iedere game een goed profiel te maken. OCZ Technology speelt zo goed in op de wensen van de NIA gebruikers.

NIA game ervaring met Unreal Tournament 3

Toen kwam het grote moment, na al het oefenen met de NIA vond ik mijzelf klaar voor het grotere werk. Er lag nog een schijfje met ‘Unreal Tournament 3’ ergens verdwaald op mijn bureau. Ik heb de meest krachtige computer voor de dag gehaald, UT3 geïnstalleerd en vervolgens de NIA aan het systeem gekoppeld. Ik was er helemaal klaar om de game te gaan testen.

Standaard wordt de NIA geleverd met twee UT3-profielen. Ik koos voor het geavanceerd profiel en begon daarna met spelen. Je kunt natuurlijk je eigen profiel in elkaar knutselen. Maar het geavanceerde profiel voldoet aan mijn wensen.

UT3 was opgestart, ik koos voor deathmatch, dan kan je namelijk lekker om je heen knallen en stelde het niveau in op de meest gemakkelijke stand. Toen moest ik nog even instellen dat het spel zou starten met minder tegenstanders dan dat standaard staat ingesteld, vervolgens ging ik van start. Met mijn computermuis wreef ik over mijn been om rond te kijken en door middel van mijn spiersignalen probeerde ik mijn personage door het veld te laten bewegen. Als ik een vijand zag deed ik mijn best die neer te schieten door de juiste impulsen te sturen. Je had me moeten zien spelen, het zag er hilarisch uit.

Zoals je al leest, ik deed mijn best om lekker UT3 te spelen. Helaas, de NIA is of extreem gevoelig, of hij registreert helemaal niets. Zo moest ik vaak de game uitschakelen om te zorgen dat de NIA weer goed op mijn hersens afgesteld werd. Opnieuw kalibreren, even kijken of de controle over de NIA weer terug was en als dat zo was begon ik weer opnieuw met de game. Maar na een tijdje spelen het signaal ineens weer weg. Weer moest ik de game verlaten, het signaal terugkrijgen om vervolgens weer opnieuw te beginnen met spelen. Je begrijpt dat mijn eerste indruk niet al te positief was…

Mening herzien na enkele dagen

Nadat ik langer bezig was met UT3 in combinatie met de NIA begon het toch wat soepeler te werken. Mijn UT3-personage begon te lopen wanneer ik dat wilde. Het enige dat ik nog niet echt onder de controle had was het schieten zonder de muis te gebruiken. Als ik het zonder de muis deed raakte ik compleet uit mijn concentratie waardoor ik de gehele controle over de NIA verloor.

Nu wil ik niet zeggen dat ik heerlijk heb zitten gamen met de NIA. Af en toe zit je lekker in de game, en ineens raakt het apparaat helemaal over zijn toeren. Je begint naar achteren te springen of als een ‘wilde’ om je heen te schieten. Dit zijn van die momenten dat je verlangt naar je oude vertrouwde toetsenbord/muis combinatie.

Om eerlijk te zijn vind ik de NIA zeker het proberen waard. Als de kinderziektes er uit zouden zijn dan is het echt een nieuwe gamedimensie die ‘OCZ Technology’ ontwikkeld heeft. Om mezelf niet alleen tot een shooter te beperken zal ik op de volgende pagina de resultaten van een racespel beschrijven. Na die beschrijving geef ik graag mijn persoonlijke mening over deze brain-controller.