Bioware, een gameontwikkelaar die ondere andere bekend is geworden van de games ‘Jade Empire’ en ‘Knights of the old Republic’, heeft onlangs een game uitgebracht genaamd Mass Effect. Een tijdje geleden is de Xbox 360 versie al uitgekomen, maar in deze review bekijken we de pc-versie. Vreemd genoeg is Electronic Arts dit keer de uitgever in tegenstelling tot de Xbox 360-versie die uitgegeven werd door Microsoft Game Studios.

Mass Effect is een mengeling van een RPG en een FPS en speelt zich af in een sciencefiction omgeving. Je bekijkt de wereld in third-person, dus van achteren. Het laat je een beetje aan Gears of War denken, hier speel je ook in de derdepersoon.

Het verhaal

Het is het jaar 2183 en je bent aan boord van een prototype-ruimteschip genaamd de ‘Normandy’, welke onder leiding staat van Cpt. Anderson. Je bent commandant Shepard en je opdracht is om van de kolonie Eden Prime buitenaardse technologie te bemachtigen. Opeens komt er een videoboodschap binnen over collega’s die worden aangevallen. Je haast je, samen met twee teamleden, naar de kolonie en het verhaal begint. Ook de Turian Nilhus gaat mee om je vaardigheden te bestuderen. Deze eerste missie is min of meer een tutorial aangezien de basisdingen van Mass Effect worden uitgelegd. Na een paar, onverwachte, Geth-wezens te hebben omgelegd kom je erachter dat Nilhus is vermoord door Saren, een collega van Nilhus. Dit meld je vervolgens aan de Citadel Council (een vereniging van buitenaardse wezens die er gewoon het beste van willen maken) en je wacht vervolgens af op hun antwoord. Op het eerste gezicht willen ze je niet geloven, maar na een paar woordenuitwisselingen en bepaalde acties die je hebt ondernomen begint de jacht op de grote boef Saren. Je taak is om te weten te komen wat zijn verdere plannen zijn en hem te stoppen.