3min

Tags in dit artikel

, , ,

Logitech DFGT stuur

Het stuur heeft een diameter van 28 centimeter wat zeer prettig is. Het is iets groter dan de diameter van de goedkopere stuurwielen en iets dichter bij ’the real deal’. Het rad van het stuur is van rubberachtig kunststof, met een iets andere structuur op de plekken waar je het stuur vastpakt. Het klinkt misschien als iets goedkoops, maar dit kunststof voelt echt heerlijk aan. Het biedt zeer veel grip en laat je nauwelijks zweten. Ook is de structuur niet grof, maar voelt het een beetje aan wat je zal vinden in een auto zonder leren stuurwiel. Lang racen is geen enkel probleem met dit stuur, last van plakkerige of natte handen zul je niet snel krijgen.


Op de voorkant van het stuur zien we enorm veel knoppen. Telt u even mee?
  1. Driehoek.
  2. Rondje.
  3. Vierkantje.
  4. Kruisje.
  5. R3.
  6. knop bovenop rechter spaak.
  7. Knop bovenop linkerspaak.
  8. L3.
  9. +.
  10. -.
  11. PS-knop.
  12. Grote centrale GT knop.
  13. Enter-achtige knop.
  14. rode cirkel linksom.
  15. rode cirkel rechtsom.
  16. Select.
  17. Start.
Hieraan kunnen we nog vier knoppen toevoegen, de twee schakelflippers aan de achterzijde en de sequentiële pook die ook twee knoppen toevoegt. Totaal dus 21 knoppen en een HAT-switch. De grote knop in het midden licht op indien het stuur aangesloten is, er komt dan een wit Gran Turismo logo op. De schakelflippers aan de achterkant zijn helaas gewone knoppen en niet echte flippers. Het enige nadeel aan het stuur zelf. De pook staat op een goede plaats, goed bereikbaar en geeft een goed hoorbare klik wanneer je schakelt.

Zoals gezegd heeft dit stuur maar liefst 21 knoppen en geen enkele knop wordt gedeeld met een ander. Het enige nadeel dat ik kan bedenken kan zijn dat je de weg kwijtraakt in het onthouden van de knoppen. Verder gewoonweg fantastisch werk van Logitech. Indien het ook echte schakelflippers had toegevoegd was dit stuur absoluut top geweest.


Waarom geen ‘echte’ schakelflippers?

De behuizing van dit stuur is zeer sterk, verder is er geen enkel kraakje te horen. Ook het stuur zit stevig vast en is ook niet te betrappen op geluiden. De kunststoffen die Logitech voor dit stuur heeft gebruikt zien er allemaal zeer representatief en voelen zeer stevig aan, een zeer goede combinatie. De klem is in het stuur gebouwd, net als bij de Formula Force EX. De klemmen werken vrij goed, al hebben ze soms moeite met de sterke Force Feedback-effecten van dit stuur. De tafel waarop het stuur vastgezet zal worden moet niet te dik zijn, iets minder dan vijf centimeter is het maximum.

Als laatste wordt de rotatie van het stuur behandeld. De rotatie van het stuur is 900 graden, een rotatie die zeer tevreden stemt. Racen met ouderwetse auto’s kan nu zeer goed, straatwagens hebben vaak een grote rotatie. Zeer precies sturen kan nu ook. De grote rotatie biedt vele opties voor verschillende wagens. De rotatie is overigens traploos instelbaar van 40 graden tot en met 900 graden. Hierdoor is het stuur voor alle racespellen te gebruiken.

Force Feedback en precisie


De maximale force feedback van dit stuur is zeer sterk. Indien je deze krachten niet gewend bent heb je de volgende dag spierpijn. Natuurlijk is de kracht geheel zelf in te stellen. De precisie en snelheid van de force feedback zijn zeer goed. Ook hebben steeds meer spelfabrikanten dit stuur tussen hun ondersteunde hardware staan. Simbin heeft bijvoorbeeld speciale force feedback profielen voor dit stuur. Zoals gezegd is de precisie van het stuur zelf fantastisch. Een nadeel is het draaimechanisme in het stuur dat veel lawaai maakt.