,

AI aan boord

De Kirin 970 had voor het eerst een Neural Processing Unit (NPU) aan boord om AI-workloads lokaal op het toestel uit te voeren. Het voordeel daarvan is dat informatie niet naar de cloud moet worden verstuurd, waardoor het ook offline werkt en de data je toestel niet verlaat. De Kirin 980 introduceert een Dual NPU, die tot 134 procent beter zou presteren en het energieverbruik met 88 procent doet dalen. We moeten Huawei hier op zijn woord geloven, want we hebben nog geen goede manier gevonden om dit daadwerkelijk te testen.

Het is vooral Huawei zelf dat dankbaar gebruik maakt van de AI-chip.

Ontwikkelaars kunnen hun applicaties optimaliseren om de voordelen van de chip te benutten, maar voorlopig is dat aanbod beperkt. Bij de lancering van de Mate 10 Pro vorig jaar kregen we te horen dat de Microsoft Translator-app de NPU gebruikt, maar sindsdien heeft Huawei geen nieuwe apps meer gecommuniceerd.

Het is vooral Huawei zelf dat dankbaar gebruik maakt van de AI-chip. Van het optimaliseren van het energievebruik, over de verschillende slimme camerafuncties, tot het nauwkeuriger bepalen van de gps-positie. Al die zaken worden op de Mate 20 Pro verbeterd met een snuifje artificiële intelligentie.

Drie camera’s

De camera kan dankzij de NPU in realtime beelden categoriseren als bijvoorbeeld een persoon, dier, plant of eten en de instellingen automatisch daarop aanpassen. Zo krijg je (in theorie) steeds de best mogelijke foto. We zijn niet altijd even grote fan van de manipulaties die Huawei op deze manier doorvoert, maar je kan de ‘Master AI’ voortaan ook uitzetten in de instellingen (standaard zijn ze zelfs uitgeschakeld).

Met de Dual NPU heeft de Mate 20 Pro voortaan ook genoeg AI-rekenkracht voorhanden om realtime beeldherkenning en filters in video toe te passen. Het beste voorbeeld daarvan is een desaturatiefilter waarbij mensen automatisch in kleur worden getoond tegen een gedesatureerde achtergrond. Dat werkt verrassend goed, zolang de persoon goed zichtbaar in beeld is. Van zodra er obstakels zijn, durft het al eens mis te gaan.

Ook de nachtmodus die op de P20 Pro werd gelanceerd, tekent opnieuw present. In deze functie gebruikt de camera een langere sluitertijd om meer licht binnen te laten en stabiliseert het de foto met behulp van AI. Opnieuw hangt het resultaat af van de omstandigheden, maar over het algemeen konden we hier verbluffende resultaten mee vastleggen.

Nieuw op de Mate 20 Pro is de supermacromodus. Daarmee kan je tot op 2,5 centimeter afstand van een onderwerp nog steeds scherpe foto’s maken. Wanneer de ‘Master AI’ is ingeschakeld, schiet de functie automatisch in actie van zodra je de camera dicht genoeg bij een onderwerp brengt.

De supermacro wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe configuratie met drie camera’s achteraan het toestel. Een klassieke 40 megapixelcamera wordt aangevuld met een 20 megapixel ultragroothoeklens en een 8 megapixel telelens. De ultragroothoeklens zorgt ervoor dat je verder op een beeld kan uitzoomen (x0,6) waardoor je meer van de omgeving in beeld krijgt. Het verschil is enorm en leent zich vooral goed voor het fotograferen van gebouwen of kleine ruimtes.

Voor de echte cameraliefhebbers is het ten slotte fijn om te weten dat de camera een Pro-modus heeft waarmee je alle instellingen zelf controleert en in RAW kan fotograferen. Dat wordt op alle drie de lenzen ondersteund. Bovendien is de Mate 20 Pro een ‘Youtube Signature Device’, wat betekent dat de camera ondersteuning biedt voor 360°-video, high frame rate, 4K en HDR.