Compleet

Foscam levert een heel compleet product en alles dat de gebruiker nodig heeft is dan ook netjes door de fabrikant bij de levering inbegrepen. Wil je de camera ergens op ooghoogte op een plankje of op de kastje neerzetten, met de drie rubberen voetjes staat de R2D stabiel en vrij van trillingen. Wil je de camera liever hoog en buiten het bereik van onbevoegden plaatsen; de fabrikant levert tevens een instelbare wandbeugel mee waar de camera aan de wand of aan het plafond kan worden bevestigd. Omdat de camera nu op de kop ‘hangt’, is de draaibare kop nu maximaal neerwaarts instelbaar, zonder dat deze buiten het regelbare bereik komt. In de Foscam-app kan het beeld vervolgens worden gespiegeld, zodat het beeld ‘normaal’ zichtbaar is. Net als de Foscam R2 kan de R2D draadloos via wifi worden aangesloten en bekabeld via de RJ45 connector. Deze camera beschikt niet over de mogelijkheid voor Power over Ethernet, zodat de netadapter of een optionele POW-splitter altijd nodig is bij de installatie.
De resetknop is verstopt aan de onderzijde. Let op de schroefbevestiging voor wand of plafondbevestiging.

Installatiegemak

De installatie van de camera’s in het netwerk kan haast niet eenvoudiger. Net als de door velen bejubelde Nest Cam identificeert de Foscam app middels de unieke QR-code van de bewakingscamera tijdens het installatieproces. Tijdens het doorlopen van de stappen in de Foscam-app, wordt de camera vervolgens moeiteloos in het netwerk geïnstalleerd. Deze installatie wordt afgerond met een QR-code op de smartphone die door de betreffende bewakingscamera moet worden gelezen. Het aanmelden van een nieuwe camera geschiedt met deze tweeweg verificatie razendsnel en vergeleken met de oplossing van Nest scoort deze Foscam – in onze beleving – zelfs beter. Wij behaalden overigens de snelste connectie wanneer we de camera eerst met een bekabelde verbinding in het netwerk opnemen en deze na het doorlopen van de installatieprocedure los koppelen. Nu schakelt de camera automatisch over naar wifi en vervolgens is deze na een halve minuut volledig draadloos operationeel.