Functionaliteit

Ten opzichte van de eerder geteste R2 heeft Foscam bij deze R2D een passieve infrarood detector ofwel PIR toegevoegd. Aangezien PIR nauwkeuriger is dan de Human detectie functionaliteit van de R2 is deze logischerwijze komen te vervallen. Deze manier van ‘ruimtelijke bewegingsdetectie’ heeft voordelen, zeker bij gebruik binnenshuis. Hoe werkt het? Het PIR algoritme deelt de ruimte in verschillende detectiegebieden in. Een persoon wordt vervolgens door de PIR sensor gedetecteerd door de eigen uitgestraalde energie, maar tot zover slaat de PIR nog geen alarm. Wanneer deze ‘energie’ echter van het ene naar het andere detectiegebied verplaatst, weet de camera dat er een persoon door de ruimte beweegt en geeft een alarmsignaal af. Hierbij kan het dus prima zijn dat de camera de gehele avond stilletjes actief is terwijl er iemand rustig op de bank naar de televisie zit te staren. De camera slaat pas alarm wanneer de persoon van de bank opstaat en van het ene in het andere detectiegebied terecht komt om bijvoorbeeld een pilsje te pakken.

Beelddetectie

De bewegingszone is via de Foscam app door de gebruiker instelbaar. Helaas kan de gebruiker vanuit de Foscam-app enkel een rechthoek selecteren. Vanuit de web interface of VMS software kan de gebruiker echter drie rechthoeken plaatsen waarmee het detectiegebied veel nauwkeuriger instelbaar is. Jammer dat er niet, zoals bij de Nest, met custom punten een veelhoek is samen te stellen waarmee een hele nauwkeurige zone kan worden bepaald. Verder is de R2 technisch en op het gebied van functionaliteit voor een groot deel identiek aan de R2D.

Geluidsdetectie

De Foscam R2D reageert behalve op beweging ook op geluid. Wordt er een ruit ingeslagen, dan zal de R2D direct beginnen met opnemen. De responsetijd en gevoeligheid zijn, net als bij de overige Foscam camera line-up, gemakkelijk instelbaar. Staat de camera in de woonkamer, dan zal deze met de juiste instellingen dus niet alles vastleggen. Het luidruchtig openen van een zakje chips kan desgewenst wel worden bestraft met een onmiddellijke opname.