5min

Tags in dit artikel

, ,

Vodafone 360 features

Vodafone 360 valt onder te verdelen in een paar grote diensten (hiervan zijn er een aantal betaald), al die diensten samen zorgen er weer voor dat je uiteindelijk gecombineerd Vodafone 360 overhoudt. Een dienst die centraal staat is de dienst ‘People’, die uiteraard je contactpersonen bijhoudt. Daarnaast is er de dienst ‘Music’, waarmee je muziek afspeelt. De dienst ‘Maps’, voor navigatie en de diensten Apps en Shop kun je bij elkaar voegen tot één dienst. Namelijk een soort App Store.

People


De belangrijkste functie in heel Vodafone 360 is toch wel de functie People. Deze functie laat je namelijk al je contacten beheren en zal alle bijbehorende informatie ophalen uit je gekoppelde sociale netwerken. Je krijgt in een soort 360 graden-weergave al je contacten te zien. Deze worden automatisch geordenend op meest gebruikt, je hoeft dus niet handmatig een stel favorieten aan te geven. Daar tegenover staat dat je vrouw het snel door heeft, als je ergens een scharrel onderhoudt.

Alle informatie die je contactpersoon op je telefoon bezit wordt automatisch synchroniseert met het internet en je sociale netwerken. Dat zorgt ervoor dat je dus gelijk de nieuwste statusupdates kunt terug lezen en kan reageren. Je weet dus eigenlijk meteen wat je vrienden waar aan het doen zijn. Of dat een fijne gedachte is, mag je zelf bepalen, maar ik vind hem op zich niet onaardig. Een zekere vorm van redelijkheid daar genomen.


Je kiest namelijk zelf wat je publiceert en hoe je het publiceert. Privacyinstellingen kunnen uiteraard tot in de details geregeld worden en zo kun je er dus voor zorgen dat je telefoon niet zomaar dingen publiceert die een ander niet hoeft te weten. Daarnaast kun je heel gemakkelijk chatten, snel een sms’je sturen of juist eventjes bellen met een contactpersoon. Vodafone 360 People is zonder twijfel de beste contactpersonenapplicatie die ik ooit gezien heb. En toch zie ik nog wel graag ondersteuning voor meer sociale netwerken.

Music


Dan is er de dienst Music, een betaald onderdeel van Vodafone 360. Het downloaden van muziek uit de bibliotheek kost namelijk geld, net zoals dit bij iTunes en dergelijk ook geld kost. De Music-applicatie biedt een hoop muziek aan en ook het afspelen verloopt allemaal zonder problemen. Leuke bijkomstigheid is dat ook deze applicatie weer sociaal is.

Zo houdt hij precies bij wat je als laatst hebt afgespeeld en geeft hij de top downloads weer. Als je muziek afspeelt kun je het met één druk op de knop aanbevelen aan iemand. Dit kan ook naar sociale netwerken, waarschijnlijk zal Hyves hier in de toekomst ook wel bijzitten.


Verder is de muziekapplicatie redelijk simpel. Het kopen gaat heel soepel en je kunt het gewoon gelijk afspelen. De applicatie houdt bij welke muziek waarop lijkt en geeft aan de hand daarvan ook adviezen. Dat allemaal geeft toch aan dat Vodafone vooral gelet heeft op het sociale aspect.

Maps


Daarnaast is er nog de Maps-functie, die in tegenstelling tot veel andere aanbieders betaald is. Je betaalt namelijk tien euro per maand op Maps te gebruiken. De Maps-functie is eigenlijk niet veel meer dan een Google Maps-applicatie met wat sociale functies, die overigens ook niet uniek zijn.

Zo biedt de veredelde Google Maps-applicatie mogelijkheden om vrienden en ‘spots’ in de buurt te vinden. Als je bijvoorbeeld een huisadres hebt opgegeven is deze automatisch terug te vinden op de kaart. Daarnaast haalt Vodafone de bezienswaardigheden op uit een grote database (waarschijnlijk die van Google zelf) en geeft zo dus ook de bezienswaardigheden neer. Dit alles wordt vervolgens gecombineerd weergeven inclusief de mogelijkheid om reviews te bekijken.


Het is ook mogelijk om een route uit te stippelen naar bijvoorbeeld het adres van een contactpersoon. De telefoon heeft hiervoor ook GPS aan boord en dan kan er dus gewoon genavigeerd worden. Het werkt allemaal goed, maar het biedt eigenlijk niets meer dan een standaard (gratis) Google Maps-applicatie biedt.

Shop & Apps


De laatste grote dienst van Vodafone 360, shop & Apps. In de shop-applicatie heb je gewoon alle applicaties beschikbaar. Afrekenen gebeurt door middel van je eigen Vodafone-rekening aan het einde van de maand. Het wordt gewoon bij overige kosten gezet. Het installeren van een applicatie is heel simpel. je klikt hem aan en je geeft aan dat je hem echt wilt kopen of downloaden. Dan doet de telefoon de rest. Het icoontje wordt dan automatisch neergezet op het homescreen.


De sociale aspecten aan deze applicatie zijn niet zo heel uitgebreid. Je kunt aanraders maken en dus het product een minireview geven, maar verder zijn de mogelijkheden vrij beperkt. Dat maakt op zich niet echt uit, want ik mis geen cruciale dingen. Het doet gewoon wat het moet doen.

Overig


Verder biedt de telefoon uiteraard nog wat standaarddingen aan zoals de e-mailapplicatie. Die wordt overigens ook gelijk gezien als een sociaal netwerk en mijn Gmail-account was dus ineens heel sociaal. Nou ja, hij koppelde de Gmail IMAP-server aan de Mail-applicatie en ik was klaar. SMS’en gebeurt door middel van de applicatie sms’en, maar kan uiteraard ook gewoon via het contactoverzicht. Al deze sociale functies zijn bijzonder goed uitgewerkt.


Overigens, bij deze telefoon was het niet mogelijk om benchmarks te maken, er waren immers geen applicaties voor beschikbaar. Niet echt gek voor een platform dat net één tot anderhalve week daadwerkelijk verkrijgbaar is.

Snelheid


Toch een puntje waar de telefoon niet helemaal geweldig op presteert. Echt snel is hij namelijk niet. Op zich niet zo gek, want hij moet immers een hoop gegevens ophalen en cachen om ze vervolgens weer snel weer te geven. Over het algemeen is het toestel vrij snel, maar soms lijkt het erop dat hij de touch-input niet oppikt. Of dit nu met traagheid of met een slecht touchscreen te maken heeft is mij nog niet geheel duidelijk. Het zorgt er echter wel voor dat je soms een paar keer moet drukken voordat er daadwerkelijk wat gebeurt, toch jammer.