, , ,

Singleplayer

Intro

De Battlefield-serie is bij bijna iedere gamer wel bekend. Of het nu via Battlefield 1942, Battlefield 2 of Battlefield 2142 was, iedereen kent het principe van de game: online knallen met grote groepen mensen. EA trakteerde ons in 2008 op Battlefield: Bad Company voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Een firstperson-shooter die ons in een heuse singleplayer-campagne meenam naar fictieve landen en een fictief conflict met de Russen. Een Battlefield shooter met verhaal? Ja inderdaad, en het werkte nog ook! Het spel kreeg van ons een acht als cijfer. In het tweede deel komen we over de hele wereld in actie om een geheim superwapen van de Russen te stoppen.

Singleplayer

De wereld heeft een redelijk groot probleem: de Russen. Deze communisten hebben namelijk niet stil gezeten, maar hebben zo stapsgewijs bijna de hele wereld veroverd en staan nu op de drempel van de Verenigde Staten van Amerika. Uiteraard zijn die hier niet zo blij mee, maar het probleem wordt nog groter: de Russen hebben namelijk een wapen gevonden waar de Japanners in de tweede wereldoorlog al mee bezig waren, genaamd Aurora. Uiteindelijk is de technologie verloren gegaan, maar de Russen hebben een gedeelte van de technologie in handen. Dit wapen is in feite een enorm krachtige Electro Magnetic Pulse (EMP), die alle electronische circuits doet overbelasten waardoor deze uitgeschakeld worden.

Door deze op tactische plaatsen in te zetten zou het mogelijk worden om enorme gedeelten van de VS uit te schakelen door middel van stroomuitval. Hierdoor zouden de VS praktisch weerloos zijn tegen een invasie. Gelukkig sta jij als Preston Marlowe met je team, dat nog steeds uit Terrence Sweetwater, George Haggard & Samuel Redford bestaat, de Russen nog in de weg. In het begin lijkt het er op dat je een belangrijk component van het geheime wapen in handen hebt, maar dit blijkt niet zo te zijn. Hierna volgt een achtervolgingstocht die je onder andere meeneemt naar de jungle van Bolivia, het Andes-gebergte, Chili en Colombia.

Leveldesign & Humor

Er zitten echt fantastische momenten in het spel, waaronder een achtervolging per buggy, een creepy verlaten dorpje vol met lijken en een missie in de ijzige kou, waar ik verder niets over ga zeggen. Ook het leveldesign is echt gaaf te noemen, elke omgeving voelt uniek aan en is met veel zorg ontworpen. Er zijn vaak verschillende manieren waarop een bepaalde situatie aangepakt kan worden. In stedelijke omgevingen kun je vaak afwijken van de standaardroute, om zo net op een iets tactischer punt uit te komen. Begrijp me niet verkeerd, de bewegingsvrijheid in de omgevingen is zeer beperkt, maar het beetje ruimte dat je krijgt kun je optimaal benutten.

Het eerste deel van Bad Company zat al vol met humor, het spel wisselde humor vaak af met de harde realiteit, een mix die erg goed werkte. In het tweede deel gaan de makers hier net zo hard mee door, al komt humor nu vaker op gepaste momenten en is het iets serieuzer. Hoe dan ook, je teamgenoten maken weer de grappigste opmerkingen. Ook zitten er enkele subtiele verwijzingen naar concurrent Modern Warfare 2 in het spel verwerkt, bijvoorbeeld "It’s not a snowmobile! Snowmobiles are for sissies.", waar ik best om kon lachen. Gelukkig is er geen overdaad aan humor en past de soort humor prima bij het spel en nog belangrijker, bij de personages.