3min

Tags in dit artikel

Het stuur

Het stuur is optisch volledig gelijk aan de eerder gereviewde Thrustmaster Ferrari F430. Dit houdt in dat het stuur een diameter van 28 centimeter heeft en volledig rubberachtig aanvoelt. De grip van het stuur is prima door de dikke rand en het gebruik van grippy materialen. Bij lange gamesessies begint het rubber een beetje te zweten, al is dat bij dit stuur geen probleem, doordat hij geen Force Feedback heeft. Verder kan het stuur losgehaald worden van de set door een lipje om te halen.

Onderaan het stuur zit het lipje om het stuur los te halen.

Op de voorkant van het stuur zien we een aantal knoppen. Bij beide duimen in de stuurrand zit één knop. Bij beide duimen op ‘kwart voor drie’ zitten twee knoppen, onderaan zien we twee knoppen. Daarnaast zijn er nog twee vreemde knoppen. De ‘engine start’-knop is een 8-weg-HAT-switch. Het andere knopje is de Manettino-switch. Deze heeft op dit draadloze stuur een andere functie gekregen. Waar de knop bij het andere F430-stuur vijf functies kon hebben, biedt dit stuur slechts één knop, terwijl de rest voor de instellingen van het stuur zijn, zoals de gevoeligheid. Er zitten dus negen bruikbare knoppen aan de voorkant en een HAT-switch, die als enige van alle knoppen niet goed aanvoelt. Naar de bovenkant gaat het drukken zwaarder dan naar de onderkant.

Op de foto zijn ook duidelijk de twee aluminium schakelflippers zichtbaar. De schakelflippers zijn van het soort ‘geweldig’. De weerstand die ze geven, het koude gevoel vroeg in de ochtend en de bereikbaarheid. Absoluut top!

Verder zien we in het hart van het stuur een kunststof centrum met het Ferrari-logo erin. Het gedeelte waar de knoppen zitten is van aluminium.

De laatste twee knoppen zijn niet geheel zichtbaar. Deze zitten op de achterkant aan weerszijden van het stuur net onder de schakelflippers.

Het stuur losgehaald

In totaal komt dit stuur op dertien bruikbare knoppen in-game. Dit aantal is redelijk te noemen. Verder zitten de knoppen redelijk ver van elkaar zodat het makkelijk onthouden is welke knop waarvoor dient. Omdat dit stuur draadloos is ten opzichte van het originele F430-stuur is er een extra knopje aan de rechterzijkant gekomen waarmee je het stuur aan- en uitzet.

Precisie


De precisie van het stuur is prima in orde. Bovendien is in te stellen hoe gevoelig je het stuur wilt hebben. Op de PlayStation 3 kun je uit twee standen kiezen, alleen is één ervan compleet nutteloos omdat je met een deadzone in het midden van zeker twintig graden zit. Vóórdat je het stuur aanzet moet je hem wel perfect in het midden houden voor kalibratie.

Minpunten


Het belangrijkste nadeel van dit stuur is het ontbreken van Force Feedback. In de prijsklasse waar Thrustmaster dit stuur plaatst, is dit haast niet te verantwoorden. Zeker gezien je voor eenzelfde bedrag al dichtbij een Logitech G27 zit en je al een Fanatec 911 Carrera hebt. Daarnaast kun je voor dit bedrag ook ongeveer een wheelstand en een Logitech Driving Force GT of de originele Thrustmaster F430 krijgen. Bovendien valt op dat de stang waar het stuur mee vastzit niet stabiel is. Bij het sturen beweegt hij de set ondanks dat de schroeven zo vast mogelijk zijn aangedraaid. Verder valt het kraken van het stuur op als je verder dan 75 graden naar links of rechts draait. Het lijkt iets interns te zijn, als een elastiek of een veer, maar het haalt de kwaliteitsbeleving niet omhoog. Hij past hier niet thuis, ondanks dat de set erg tof is als patsobject.