Abonneer je gratis op Techzine!

Doelgroep

Waarom zou je eigenlijk in een 360-graden moeten investeren? Voor wie zijn ze expliciet geschikt en interessant? Het antwoordt op die hamvraag is nogal eenvoudig, namelijk omdat ze volledige opnames kunnen maken van een specifiek moment en zich niet slechts beperken tot een deel van de actie. Wanneer je achteraf je 360-graden opname bekijkt, kan je focussen op elk persoon of object dat op moment van de opname aanwezig was. Deze mogelijkheid kan gewenst zijn tijdens een bedrijfsfilm, concert, sportevenement, vakantie of zakelijke presentatie. De 360-graden camera’s leggen letterlijk alles en iedereen vast, zodat je achteraf kunt beslissen waar je naar wil kijken. Dit vereist echter wel een actievere rol van de kijker dan bij traditionele opnames. Een mooi en concreet voorbeeld van de voordelen van 360-graden technologie, ligt in de vastgoedmarkt. Makelaars kunnen allesomvattende en gedetailleerde 360-graden opnames maken van een huis of stuk land en deze achteraf tonen aan potentiële kopers via sociale media of hun eigen website. Ook muzikanten hoeven de 360-graden camera slechts in het midden van hun band te plaatsen en beginnen met spelen. Zoals in het voorbeeld hieronder goed te zien is. Niet alleen neemt de camera dan elke individuele muzikant op, ook het publiek zelf is dan een onderdeel van de opname. Sociale media zoals Facebook en YouTube bieden tegenwoordig al volledige en uitgebreide ondersteuning voor het zelf plaatsen, en bekijken, van fraaie 360-graden opnames. Een aantal interessante voorbeelden, allen gemaakt met de Samsung Gear 360 zijn deze ballet-opname, dit dansfeestje en deze biljard partij.

Geen Virtual Reality

In tegenstelling tot wat veel media, pr-bedrijven of fabrikanten je willen laten doen geloven, hebben 360-graden opnames weinig te maken met Virtual Reality. Er is namelijk niets virtueel aan de opnames, aangezien de gemaakte foto of video stamt uit de werkelijkheid. Er is geen sprake van een toegevoegde schijnwerkelijkheid. De volgende keer als je iemand of een bedrijf hoort praten over Virtual Reality wanneer ze in feite op 360-graden technologie doelen, schroom dan ook niet om ze hierop te wijzen.

“Er is geen sprake van een toegevoegde schijnwerkelijkheid.”