1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Nederland heeft het goed gedaan op de Webby Awards, de zogenaamde Oscars van het internet. Reclamebureau CCCP viel in de prijzen met een ‘viral’ voor HEMA en videokunstenaar Eboman sleepte een award in de wacht door zijn bijzondere filmpjes.

Reclamebureau CCCP ontwierp voor winkelketen HEMA een ‘viral’ die bij de meesten bekend is als de website waarbij alle producten bewegen, omvallen etcetera. Ook videokunstenaar Eboman sleepte een prijs in de wacht in de categorie beste editing voor zijn project ¡Viva la Creaçión!. Voor zijn project verzocht hij verschillende mensen uit de maatschappij om filmpjes en geluiden op te nemen.
Van al deze inzendingen maakte Eboman een nieuw geheel.

In totaal werden er 117 Webby Awards in verschillende categorieën uitgereikt. Absolute winnaar is de website van de Amerikaanse krant de New York Times. De krant sleepte met haar website maar liefst acht awards in de wacht. De jury beoordeelde de website onder andere als beste nieuwswebsite, de beste mobiele nieuwssite en de site die het beste gebruik maakt van animatie. Satirische website The Onion kreeg zeven awards en ook Apple deed het goed met vier awards.

De Webby Award voor Rich Media Advertising ging helaas aan de neus van mediabureau Media Catalyst voorbij. Zij was de enige Nederlandse kanshebber in die categorie. Wel kreeg het bureau de publieksprijs voor het ontwerp van de subsite van Canon voor de EOS 400D-camera.