Insight:
IT in Retail

In deze insight zoomen we in op hoe de retail IT inzet. Deze sector heeft in rap tempo technologie geïmplementeerd in fysieke winkels. Ook heeft de retail werk gemaakt van het opzetten, onderhouden en optimaliseren van webwinkels. Veel bedrijven actief in deze sector kunnen simpelweg niet meer zonder IT.

Fysiek en digitaal


Voor het draaiend houden van een fysieke winkel is veel hardware en software nodig. Logische basisonderdelen zijn een netwerk en de implementatie van securitytools, maar je kunt de efficiëntie bijvoorbeeld ook verhogen met handscanners, slimme camera's en zelfscankassa's. Ook software kan erg handig zijn voor de retail. Denk aan productregistratiesystemen, boekhoudpakketten of voor een groot retailmerk een uitgebreid ERP-pakket.

Winkelketens zijn in toenemende mate ook afhankelijk van online dienstverlening. Consumenten willen digitaal goederen en diensten kunnen aanschaffen. Voor sommige, vaak wat nieuwere, retailmerken geldt zelfs dat ze uitsluitend online nog zaken doen. In het opzetten van zo'n website en digitale omgeving gaat veel werk zitten. Een website bouwen volgens de MACH-architectuur en een chatbot maken die op het merendeel van de klantvragen antwoord heeft, zijn enkele onderdelen van goede e-commerceomgevingen. Een interessante nieuwe ontwikkeling voor winkelketens is spatial computing. Hierdoor kunnen klanten die online shoppen bijvoorbeeld met augmented reality kijken of een nieuw product in hun interieur zal passen.

Deze special van Techzine behandelt daarom verschillende aspecten van IT in retail. Wat kunnen IT-leveranciers die een significante rol spelen in de retailsector betekenen? Onder andere Salesforce, Freshworks, Zebra Technologies, Manhattan Associates en commercetools komen voorbij.