Skip to content
Techzine Nederland
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Analytics
    • Applications
    • Collaboration
    • Data Management
    • Devices
    • Devops
    • Infrastructure
    • Privacy & Compliance
    • Security
  • Insights
    • Alle Insights
    • Agentic AI
    • Analytics
    • Cloud ERP
    • Data Fabrics
    • Generatieve AI
    • IT in Retail
    • NIS2
    • RSAC 2025 Conference
    • Security Platforms
    • SentinelOne
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine België
  • Techzine TV
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
Techzine Nieuws Security Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen
2min Security

Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Erik van Klinken5 september 2023 12:455 september 2023
Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Okta heeft Amerikaanse klanten gewaarschuwd voor aanvallen die plaatsvinden bij IT-helpdesks van hun klanten. De aanvallers hebben het gemunt op Okta Super Administrator Accounts, waarmee een bedrijf op een ernstige manier gecompromitteerd wordt.

Concreet proberen de kwaadwillenden IT-helpdesks aan te sporen om MFA (multi-factor authentication) te resetten voor accounts met hoge privileges. Deze accounts kunnen vervolgens overgenomen worden met deze authenticatiemethode, waarna het mogelijk is om de gebruikers in kwestie na te doen binnen een organisatie. Okta ontdekte voorvallen van deze cyber-incidenten tussen 29 juli en 19 augustus.

Hoe het werkt

Een dergelijk cyber-incident voor Okta-klanten begint niet bij het bellen van de helpdesk. Daarvoor heeft de hacker al wachtwoorden van geprivilegieerde accounts te pakken gekregen of een authenticatiekwetsbaarheid bij Azure Active Directory geëxploiteerd.

Lees ook: ‘327 keer meer kans dat hackers snel handelen bij bugs met hoge CVE-score’

Een telefoongesprek met de helpdesk leidt vervolgens tot het compromitteren van een Super Admin-account. Daarna maakt de aanvaller gebruik van proxyservices, een nieuw IP-adres en een nieuw apparaat om ongedetecteerd te blijven.

Wie een Super Admin-account bezit, kan daarna sleutelen aan de geaccepteerde authenticator-oplossingen of 2FA-bescherming verwijderen van sommige accounts wegnemen.

Bescherming

Okta heeft tot nu toe alleen aanvallen in de VS genoemd, maar natuurlijk zouden dergelijke misleidingen ook elders kunnen plaatsvinden. Om schade te voorkomen, raadt Okta aan om Okta FastPass en FIDO2 WebAuthn in te zetten. Deze inlogmethodes karakteriseert het bedrijf als “phishing-resistent”. Daarnaast moeten organisaties authentication-policies inzetten die bij elke inlogpoging opnieuw authenticatie vereisen.

Ook moeten herstelmogelijkheden beperkt worden tot Okta Verify en Google Authenticator, terwijl herstelpogingen alleen toegestaan moeten worden op trusted networks. Organisaties moeten RMM (Remote Management & Monitoring)-tools zoveel mogelijk aan banden leggen, met enkel vertrouwde applicaties die uitgevoerd mogen worden.

Uiteindelijk is het advies om Super Administrator-roles zoveel mogelijk te beperken, het meest voor de hand liggende redmiddel. Immers kan een misleide medewerker bij een IT-helpdesk dan niet onbedoeld voor extra schade zorgen.

Tags:

IT-helpdesk / Okta / privileged account / social engineering

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*

Gerelateerd

Lazarus-aanvallen: eenvoudige tools, gevanceerde social engineering

Van der Valk-gasten misleid door phishing bij medewerkers

Maakindustrie nog steeds favoriete doelwit van cybercriminelen

Hackgroep steelt Salesforce-data door IT-support te imiteren

Keuze van de redactie

DataCore zet vrijheid, bescherming en langdurig data bewaren centraal

DataCore is in de afgelopen tijd enorm gegroeid door een reeks overna...

SAP lanceert RPT-1: het einde van machine learning?

Een relational foundation model

Google wijst de weg met Unified Security Recommended

Er is keuze genoeg voor ondernemingen als het om security gaat. Googl...

Welke rol spelen vrouwen in de ontwikkeling van AI?

AI verandert in hoog tempo de manier waarop organisaties werken en be...

Techzine.tv

Why your SOC needs a ROC, according to Qualys

Why your SOC needs a ROC, according to Qualys

Qualcomm tells us how ARM chips will disrupt the enterprise PC market

Qualcomm tells us how ARM chips will disrupt the enterprise PC market

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Lees meer over Security

Microsoft Azure pareert grootste cloud-DDoS-aanval ooit

Microsoft Azure pareert grootste cloud-DDoS-aanval ooit

Op 24 oktober 2025 detecteerde en neutraliseerde Azure DDoS Protection automatisch een multivector-DDoS-aanva...

Mels Dees 10 uren geleden
Microsoft Entra werkt identitygevaar van AI-agents weg

Microsoft Entra werkt identitygevaar van AI-agents weg

Organisaties weten vaak niet welke AI-agents actief zijn in de eigen systemen. Net als Okta hoopt Microsoft m...

Erik van Klinken 4 uren geleden
Zero Trust geldt voor alles, ook voor AI en IoT/OT
Topartikel

Zero Trust geldt voor alles, ook voor AI en IoT/OT

Zscaler blijft Zero Trust verder uitbouwen

Sander Almekinders 11 november 2025
IGEL breidt uit: AI-beveiliging, dual boot en ondersteuning voor Arm-apparaten
Topartikel

IGEL breidt uit: AI-beveiliging, dual boot en ondersteuning voor Arm-apparaten

Vorige week waren we aanwezig bij het Now & Next-event 2025 van IGEL in Frankfurt. We hoorden daar alles ...

Colin Baak 12 uren geleden

Expert aan het woord

Veilig en compliant van papier naar digitale en elektronische “documenten”

Veilig en compliant van papier naar digitale en elektronische “documenten”

De stap van papieren dossiers naar digitale documentstromen is voor v...

Lazarus-aanvallen: eenvoudige tools, gevanceerde social engineering

Lazarus-aanvallen: eenvoudige tools, gevanceerde social engineering

Lazarus is een Noord-Koreaanse hackersgroep die bekendheid kreeg door...

Digitale vrijheid in een quantumtijdperk: datasoevereiniteit als strategische noodzaak

Digitale transformatie heeft organisaties wendbaarder gemaakt: je kun...

Van dreiging naar daadkracht: waarom jij thuishoort in een Security Operations Center

Stel je voor: je start je dag met een kop koffie, je opent je dashboa...

Tech calendar

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Dutch PHP Conference

10 March 2026 Amsterdam

GITEX ASIA 2026

8 April 2026 Singapore

Whitepapers

Het pakketprobleem in de logistiek; van claims naar kostenbesparing

Het pakketprobleem in de logistiek; van claims naar kostenbesparing

Beveiligingscamera's zijn in de logistieke sector niet langer alleen ...

Axis maakt met camerasensors de werkomgeving veiliger en efficiënter

Axis maakt met camerasensors de werkomgeving veiliger en efficiënter

Beveiligingscamera's van Axis zijn niet alleen bedoeld voor toezicht ...

Optimaliseer je datacenter voor AI-toepassingen

In het document 'How 6 AI Attributes Change Data Center Design' wordt...

Optimaliseer je IT-Infrastructuur met HPE ProLiant Gen12

In een document dat we samen met HPE aanbieden wordt de nieuwste gene...

Techzine.nl

Techzine richt zich op IT-professionals en zakelijke decision makers door het publiceren van het laatste IT-nieuws en achtergrondverhalen. Het doel is om IT-professionals kennis te laten maken met nieuwe innovatieve producten en diensten, maar ook om diepgaande informatie te bieden om te helpen producten en diensten beter te begrijpen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

Techzine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring