Skip to content
Techzine Nederland
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Analytics
    • Applications
    • Collaboration
    • Data Management
    • Devices
    • Devops
    • Infrastructure
    • Privacy & Compliance
    • Security
  • Insights
    • Alle Insights
    • Agentic AI
    • Analytics
    • Cloud ERP
    • Data Fabrics
    • Generatieve AI
    • IT in Retail
    • NIS2
    • RSAC 2025 Conference
    • Security Platforms
    • SentinelOne
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine België
  • Techzine TV
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
Techzine Nieuws Security Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen
2min Security

Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Erik van Klinken5 september 2023 12:455 september 2023
Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Okta heeft Amerikaanse klanten gewaarschuwd voor aanvallen die plaatsvinden bij IT-helpdesks van hun klanten. De aanvallers hebben het gemunt op Okta Super Administrator Accounts, waarmee een bedrijf op een ernstige manier gecompromitteerd wordt.

Concreet proberen de kwaadwillenden IT-helpdesks aan te sporen om MFA (multi-factor authentication) te resetten voor accounts met hoge privileges. Deze accounts kunnen vervolgens overgenomen worden met deze authenticatiemethode, waarna het mogelijk is om de gebruikers in kwestie na te doen binnen een organisatie. Okta ontdekte voorvallen van deze cyber-incidenten tussen 29 juli en 19 augustus.

Hoe het werkt

Een dergelijk cyber-incident voor Okta-klanten begint niet bij het bellen van de helpdesk. Daarvoor heeft de hacker al wachtwoorden van geprivilegieerde accounts te pakken gekregen of een authenticatiekwetsbaarheid bij Azure Active Directory geëxploiteerd.

Lees ook: ‘327 keer meer kans dat hackers snel handelen bij bugs met hoge CVE-score’

Een telefoongesprek met de helpdesk leidt vervolgens tot het compromitteren van een Super Admin-account. Daarna maakt de aanvaller gebruik van proxyservices, een nieuw IP-adres en een nieuw apparaat om ongedetecteerd te blijven.

Wie een Super Admin-account bezit, kan daarna sleutelen aan de geaccepteerde authenticator-oplossingen of 2FA-bescherming verwijderen van sommige accounts wegnemen.

Bescherming

Okta heeft tot nu toe alleen aanvallen in de VS genoemd, maar natuurlijk zouden dergelijke misleidingen ook elders kunnen plaatsvinden. Om schade te voorkomen, raadt Okta aan om Okta FastPass en FIDO2 WebAuthn in te zetten. Deze inlogmethodes karakteriseert het bedrijf als “phishing-resistent”. Daarnaast moeten organisaties authentication-policies inzetten die bij elke inlogpoging opnieuw authenticatie vereisen.

Ook moeten herstelmogelijkheden beperkt worden tot Okta Verify en Google Authenticator, terwijl herstelpogingen alleen toegestaan moeten worden op trusted networks. Organisaties moeten RMM (Remote Management & Monitoring)-tools zoveel mogelijk aan banden leggen, met enkel vertrouwde applicaties die uitgevoerd mogen worden.

Uiteindelijk is het advies om Super Administrator-roles zoveel mogelijk te beperken, het meest voor de hand liggende redmiddel. Immers kan een misleide medewerker bij een IT-helpdesk dan niet onbedoeld voor extra schade zorgen.

Tags:

IT-helpdesk / Okta / privileged account / social engineering

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*

Gerelateerd

Van der Valk-gasten misleid door phishing bij medewerkers

Maakindustrie nog steeds favoriete doelwit van cybercriminelen

Hackgroep steelt Salesforce-data door IT-support te imiteren

Geraffineerde cybercriminelen nemen Python-community op de korrel

Keuze van de redactie

OpenAI-deal voor DRAM zet wereldwijde elektronicaprijzen onder druk

Alle IT-apparatuur wordt duurder

Redgate-databasebeheer versterkt brug tussen mens en technologie

Database-administrators (DBA’s) staan onder toenemende druk. De exp...

JFrog brengt orde terug in een softwareketen die piept onder AI-druk

Generatieve AI en AI-agents veranderen in razend tempo de manier waar...

Salesforce gaat AI-agents upgraden van stagiaires naar ervaren werknemers

Salesforce heeft Informatica overgenomen om AI-agents te kunnen voorz...

Techzine.tv

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

In-depth conversation about Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

SAP's AI migration tools from ECC to S/4HANA: faster and cheaper ERP transitions

SAP's AI migration tools from ECC to S/4HANA: faster and cheaper ERP transitions

Nutanix CTO explains their VMware alternative and multi-cloud strategy

Nutanix CTO explains their VMware alternative and multi-cloud strategy

Why 90% of Salesforce Agentforce deployments start with service

Why 90% of Salesforce Agentforce deployments start with service

Lees meer over Security

Microsoft geeft bug bounties veel ruimte met “In Scope by Default”

Microsoft geeft bug bounties veel ruimte met “In Scope by Default”

Een positieve stap voor Microsofts securityniveau

Erik van Klinken 1 dag geleden
Drie nieuwe kwetsbaarheden ontdekt in React Server Components

Drie nieuwe kwetsbaarheden ontdekt in React Server Components

Na de kritieke kwetsbaarheid CVE-2025-55182 in React Server Components hebben onderzoekers drie nieuwe lekken...

Erik van Klinken 21 uren geleden
Is React2Shell het nieuwe Log4Shell?
Topartikel

Is React2Shell het nieuwe Log4Shell?

Een kwetsbaarheid in de alomtegenwoordige logging-software Log4j zorgde bij de onthulling ervan eind 2021 dir...

Erik van Klinken 8 december 2025
Securityspelers haken af bij MITRE’s ATT&CK-evaluaties: waarom?
Topartikel

Securityspelers haken af bij MITRE’s ATT&CK-evaluaties: waarom?

Dit jaar kwam MITRE bovenal in het nieuws doordat de toonaangevende kwetsbaarheden-database van de Amerikaans...

Erik van Klinken 19 uren geleden

Expert aan het woord

Wanneer minder meer is: het gebruik van Small Language Models biedt vele voordelen

Wanneer minder meer is: het gebruik van Small Language Models biedt vele voordelen

Kunstmatige Intelligentie (AI) biedt bedrijven de kans om uit te blin...

De 47-dagen regel is geen technische formaliteit, maar een wake-up call

De 47-dagen regel is geen technische formaliteit, maar een wake-up call

Organisaties staan aan de vooravond van een verandering die nog door ...

Hoe IoT-integratie en AI klimaatbeheer naar een nieuw niveau brengen

Moderne gebouwen draaien steeds vaker op digitale systemen die met el...

Onderliggende infrastructuur cruciaal voor behalen AI-succes

AI ontwricht bijna elke sector en is het gesprek van de dag. Landen o...

Tech calendar

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Dutch PHP Conference

10 March 2026 Amsterdam

GITEX ASIA 2026

8 April 2026 Singapore

SAS Innovate 2026

27 April 2026 Grapevine

Team '26

5 May 2026 Anaheim

Whitepapers

Hybride kracht voor het mkb: grip, flexibiliteit en controle in één IT-oplossing

Hybride kracht voor het mkb: grip, flexibiliteit en controle in één IT-oplossing

Veel organisaties zoeken een IT-omgeving die meegroeit met hun doelen...

Het pakketprobleem in de logistiek; van claims naar kostenbesparing

Het pakketprobleem in de logistiek; van claims naar kostenbesparing

Beveiligingscamera's zijn in de logistieke sector niet langer alleen ...

Axis maakt met camerasensors de werkomgeving veiliger en efficiënter

Beveiligingscamera's van Axis zijn niet alleen bedoeld voor toezicht ...

Optimaliseer je datacenter voor AI-toepassingen

In het document 'How 6 AI Attributes Change Data Center Design' wordt...

Techzine.nl

Techzine richt zich op IT-professionals en zakelijke decision makers door het publiceren van het laatste IT-nieuws en achtergrondverhalen. Het doel is om IT-professionals kennis te laten maken met nieuwe innovatieve producten en diensten, maar ook om diepgaande informatie te bieden om te helpen producten en diensten beter te begrijpen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

Techzine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring