“Data is geen project, het is de kern van je organisatie”

Abonneer je gratis op Techzine!

Hoe groei je door richting een datagedreven organisatie? Deze stap blijkt in de praktijk best lastig. Het is zaak om de bedrijfsstrategie en de datastrategie op elkaar aan te laten sluiten. Er moet een balans zijn tussen mens, organisatie en technologie. Alleen dan ga je échte waarde creëren.

Nog altijd neemt de hoeveelheid data die organisaties ter beschikking hebben toe. Dat is een goede ontwikkeling, want met meer data kun je betere beslissingen nemen. Hieronder hebben we enkele voorbeelden onder elkaar gezet waarbij data strategisch ingezet wordt:

  • Coolblue gebruikt een algoritme om klanten de meest relevante producten te tonen.
  • Google Maps plant routes op basis van realtime data.
  • Banken detecteren fraude met data.
  • Online supermarkt Picnic doet op basis van data prognoses om beter te plannen.
  • Het RIVM gebruikt datamodellen om het aantal COVID-besmettingen te voorspellen en monitoren.

Op basis van historische gegevens kun je patronen herkennen en vervolgens de vervolgstappen bepalen. Dat kan in de eerste plaats omdat er heel veel digitale data beschikbaar is die aan elkaar gekoppeld kan worden. Niet alleen intern, opgeslagen in bedrijfsapplicaties, maar ook extern, op social media, in wetenschappelijke en openbare bronnen. In de tweede plaats wordt het steeds makkelijker om data te analyseren. Kant en klare dataplatformen en -applicaties zijn voor iedereen beschikbaar in de cloud van bekende platformen zoals Microsoft, Amazon en Google. Daarmee worden oplossingen om data te verzamelen, analyseren en toe te passen steeds toegankelijker.

Data als succesfactor

Toch zien we dat veel organisaties moeite hebben om daadwerkelijk datagedreven te worden. Dat komt voor een groot deel door het ontbreken van een integrale aanpak. Datagedreven zijn wordt vaak gezien als een technische uitdaging. Dit klopt maar voor een deel. Om data écht als succesfactor voor je organisatie te laten werken, moet je rekening houden met deze drie pijlers:  

  • Ontwikkelen van relevante inzichten vanuit de data voor klanten en de eigen organisatie.
  • Inzet van technologie zoals een dataplatform, dat het creëren van inzichten mogelijk maakt.
  • De organisatie en mensen vanaf het begin betrekken in de verandering.

Data omzetten naar inzichten

Om inzicht uit de data te halen, moet deze geanalyseerd en geïnterpreteerd worden. Dan pas volgt de waarde. Als eerste stap betekent dit dat organisaties hun doelstellingen helder moeten krijgen. Vervolgens kun je zoeken naar relevante toepassingen. Zit dit bijvoorbeeld in adviesalgoritmes zoals die van webshops of een chatbot voor klantenservice?

Daarnaast is het van belang om de datakwaliteit te verhogen. Ervaring leert bijvoorbeeld dat handmatige invoer van data erg foutgevoelig is. Met methodes voor datakwaliteitscontrole bij de invoer kun je dit voorkomen. Bij het ontwikkelen van inzichten moet ook rekening gehouden worden met wet- en regelgeving zoals de AVG.

Technologie maakt het mogelijk

De tweede pijler betreft de technologie waarover je als organisatie beschikt om data te ontginnen en te gebruiken. Data is veelal in verschillende silo’s opgeslagen, zoals bedrijfsapplicaties. Met de juiste techniek kan de data uit de verschillende bronnen worden gewonnen. Door de data vervolgens veilig op de juiste plek op te slaan, wordt het mogelijk om deze te gebruiken. Voor het verkrijgen van inzichten kunnen simpele kant en klare applicaties, maar ook geavanceerde technieken zoals artificial intelligence gebruikt worden. Zo kunnen de toepassingen die bedacht zijn ook daadwerkelijk tot leven komen.

Organisatieontwikkeling

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de organisatie er klaar voor is om de inzichten en toepassingen slim in te zetten. Hierbij zijn alleen trainingen niet genoeg. De organisatie moet vanaf het begin meegenomen worden in de reis naar datagedreven werken. Waarom doet je organisatie dit? Welke waarde levert het op? Met elkaar bepaal je de doelstellingen en de relevante toepassingen. Zorg dat je steeds kleine, waardevolle stappen zet waarbij je óók leert van fouten die gemaakt worden. Door continu aan te tonen dat datagedreven werken waarde levert aan de organisatie, maak je mensen enthousiast. Sterker nog: je organisatie kan niet meer zonder.

Dit is een ingezonden bijdrage van Joep Grosveld, Solutions Consultant bij Winvision. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.