Het bestellen van Office 365

 Om te migreren naar Office 365 zal er eerst een bestelling moeten worden geplaatst, daarvoor heb je ook een aantal zaken nodig. In het kort zijn dat:
  • Een (zakelijke) creditcard, waar maandelijks/jaarlijks het abonnement op kan worden geïncasseerd;
  • Hoeveel personen in het bedrijf Office 365 gaan gebruiken en welke abonnementen je daarvoor wilt afsluiten;
  • Indien je ook e-mail via Office 365 wil laten lopen, moet je weten hoe je de DNS-instellingen moet aanpassen van de domeinnaam van het bedrijf, bijvoorbeeld Techzine.nl, of weten welk bedrijf dat beheer doet, zodat je de aanpassingen naar ze kan mailen.
Als die gegevens voorhanden zijn kan worden begonnen met de bestelling. Dat begint met het aanmaken van een gebruikers-id bij Microsoft. Zoals je ziet moet je een gebruikersnaam kiezen voor de admin-gebruiker en de naam van het bedrijf invullen zodat Microsoft een lokale versie kan opzetten, bijvoorbeeld techzine.onmicrosoft.com. Daarna kan je ook andere domeinnamen koppelen, zoals Techzine.nl, het onmicrosoft.com adres is puur zodat de omgeving meteen in gebruik kan worden genomen. De volgende stap is een beetje een vreemde vraag; Waar wilt u dit gebruiken? Wat Microsoft hier eigenlijk wil weten zijn de adresgegevens van het bedrijf. Op basis hiervan wordt bepaald of je BTW moet betalen of niet. Nederlandse bedrijven met een geldig BTW-nummer hoeven geen BTW te betalen. Bij de derde stap is het tijd om op te geven hoeveel gebruikers u wilt afnemen. In ons voorbeeld is gekozen voor het meest uitgebreide pakket van 10,50 euro per maand. Zoals te zien is in de afbeelding hebben we twee gebruikers opgegeven, waardoor de maandelijkse kosten uitkomen op 21 euro. Ook hebben we een geldig BTW-nummer ingevoerd bij de vorige stap, zodat er geen BTW wordt toegevoegd. Je hoeft alleen het aantal gebruikers op te geven dat daadwerkelijk gebruikmaakt van de diensten van Microsoft. Voor algemene adressen, bijvoorbeeld info@bedrijfsnaam.nl, sales@bedrijfsnaam.nl, klantenservice@bedrijfsnaam.nl hoeven geen gebruikers te worden afgenomen. Microsoft biedt de optie om zogenaamde gedeelde mailboxen aan te maken, dit is onbeperkt en kostenloos. Daarna stel je per mailbox in welke gebruikers (waar je wel voor betaalt), toegang hebben tot die mailbox. Nu moet je even geduld hebben, dit duurde bij ons enkele minuten. Daarna kan je de domeinnaam van het bedrijf gaan configureren.