In de Nederlandse huishoudens wordt meer en meer gebruikgemaakt van een breedbandige internetverbinding. Onderzoeker Heliview spreekt zelfs van een maasale overstap, wat wordt afgeleid uit het feit dat de penetratie van breedband in een jaar tijd is gegroeid van 22 procent naar 33 procent. De meetperiode was in dit geval het jaar 2002. Ook waagt Heliview zich aan een voorspelling, die erop neerkomt dat eind 2004 circa 4 miljoen huishoudens online zullen zijn. Dat komt dan neer op ruim 60 procent van het totaal.
Over twaalf maanden zal 57 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikmaken van internet, zo becijfert Heliview. Huishoudens met plannen voor internet overwegen in de eerste plaats een kiesverbinding, gevolgd door een kabelaansluiting en een ADSL-aansluiting. Bij het kiezen van een internetprovider laten de Nederlanders zich vooral leiden door de prijs van het abonnement. De snelheid waarmee gegevens kunnen worden opgehaald – voor de aanbieders een argument bij uitstek – maakt op de consument nauwelijks indruk.