2min

Online onderzoeksbureau Multiscope maakt bekend dat zij de investeringen in haar Visiscan bereiksmetingsysteem gaat verhogen. Multiscope Visiscan is een online bereiksonderzoek voor middelgrote en grote websites.

Weekrankings
Op dit moment worden de analyses binnen Visiscan nog op maandelijkse basis geproduceerd. Klanten hebben in het begin van de maand de beschikking over benchmark gegevens van de voorgaande maand (o.a. positie op de ranking, het maandbereik en het aantal unieke bezoekers).

Binnen enkele weken zullen de ranglijsten van Multiscope ook op wekelijkse basis worden samengesteld. In eerste instantie betreft het een top 50 van Nederlandse websites (grouped en non-grouped). Later volgen wellicht meer analyses. Uit de eerste testen blijkt, dat wanneer weekbereik als meetcriterium wordt gehanteerd, vooral nieuwssites en banken relatief beter scoren. Daarnaast blijkt ook duidelijk het ‘campagne-effect’ van online en offline advertising op het aantal bezoekers van adverterende partijen.

Nieuwe categorie indeling
Naast de weekanalyses wordt volgende maand ook de huidige categorie indeling binnen Multiscope Visiscan uitgebreid. Om direct concurrerende sites beter met elkaar te vergelijken, wordt iedere site die in het verleden een top 250 ranking heeft behaald, ingedeeld in een categorie. Op dit moment wordt een twintigtal categorieën gebruikt. Dit wordt uitgebreid naar ongeveer vijftig subcategorieën. De subcategorieën worden gegroepeerd onder 12 nieuwe hoofdcategorieën. Door de nieuwe indeling zijn trends in segmenten nog beter te analyseren en worden alleen directe concurrenten met elkaar vergeleken.

Meer informatie over de nieuwe weekanalyses en categorieën is te vinden op:
http://www.multiscope.nl/visiupdate.phtml

Overige ontwikkelingen
Om de uitbreidingen in goede banen te leiden, is de personele inzet voor het online bereiksmetingsysteem verhoogd. Nu de introductie van uitbreidingen nabij is, wordt achter de schermen al weer gewerkt aan de volgende stappen. Zo wordt geëxperimenteerd met dagrankings en wordt bekeken of nieuwe analyses, zoals die van online campagnes of surfgedrag op het werk, in de toekomst kunnen worden geïntroduceerd.

Na de officiële introductie zal ook de Visiscan abonnementstructuur worden aangepast. Het uitgangspunt daarbij is dat zowel de onderkant als bovenkant van de markt worden bediend.

Markt in beweging
De markt voor online bereiksonderzoek is op dit moment volop in beweging. Er is sprake van exits in de markt, maar ook van nieuwe toetreders. Er lijkt een kentering te zijn gekomen in de teruggang van de ICT en Internet markt. Daarnaast is sinds kort ook sprake van een aantrekkende online (advertentie) markt. Dit resulteert in een gezonde aanwas van nieuwe en terugkerende klanten voor het Multiscope Visiscan bereiksonderzoek.

Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is hét online bereiksonderzoek voor websites. De dataverzameling verloopt volledig geautomatiseerd via een representatief panel van 1.500 Nederlandse internetgebruikers. Dit panel is voorzien van geavanceerde logsoftware, die realtime en op continue basis registreert welke websites de panelleden bezoeken.

Met de gehanteerde methodiek kunnen middelgrote en grote Nederlandse websites volgens een eenduidige en objectieve standaard met elkaar vergeleken worden. Voor deze vergelijking wordt het criterium van ‘unieke bezoekers’ gehanteerd.