Nieuwe MSN Search wint langzaam terrein

Nieuwe MSN Search wint langzaam terreinSearch Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die afgelopen mei werd uitgevoerd onder 2.586 internetgebruikers.

De Nationale Search Engine Monitor bevat onder meer informatie over:
– de bekendheid van zoekmachines
– het gebruik van zoekmachines
– de waardering voor zoekmachines

Hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de zes bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die vorig jaar december werd uitgevoerd.

Geholpen bekendheid
Google: 100% (+1)
Ilse: 94% (+2)
MSN Search: 72% (+7)
Altavista: 74% (-1)
Yahoo: 76% (+4)
Lycos: 74% (+4)
Wel eens gebruikt
Google: 91% (0)
Ilse: 29% (-4)
MSN Search: 14% (+1)
Altavista: 10% (-1)
Yahoo: 8% (-3)
Lycos: 3% (-1)
Meest gebruikt
Google: 85% (+1)
Ilse: 8% (-1)
MSN Search: 3% (+1)
Altavista: 1% (0)
Yahoo: 1% (0)
Lycos: 0% (0)

Uit het onderzoek blijkt dat Google nog steeds de onbetwiste leider is in zoekmachineland. Alle Nederlandse internetgebruikers kennen deze zoekmachine inmiddels, 91% gebruikt deze zoekmachine wel eens en 85% geeft aan Google het meest te gebruiken.

MSN Search wint langzaam terrein. Bij de vorige Monitor uit december 2004 daalde het marktaandeel van MSN Search nog met 1 procentpunt tot 2%, maar nu is het met 1 procentpunt gestegen tot 3%. Een grotere stijging is zichtbaar bij de geholpen bekendheid; die is met 7 procentpunt gestegen tot 72%. Het lijkt erop dat de bekendheid van MSN Search is gestegen naar aanleiding van de introductie van de nieuwe zoekmachine van MSN in februari dit jaar. Ondanks de marginale terreinwinst van MSN heeft grote concurrent Google vooralsnog niet veel te vrezen.