2min

Tags in dit artikel

, , ,

De Amerikaanse markt hoeft dit jaar niet meer op een prijsverlaging van Sony’s PlayStation Portable handheld te rekenen, dat heeft Sony gisteren laten weten aan persbureau Reuters. Het bedrijf wil naar eigen zeggen de verkopen van de console op andere manieren stimuleren.

Sony introduceerde de PSP in 2005 op de Amerikaanse markt. De console was in een value pack met een aantal accessoires en een film op UMD te verkrijgen voor 249 dollar. Die prijs is momenteel nog niet veranderd, alhoewel de PSP nu ook los verkrijgbaar is voor 200 dollar. Sony heeft echter nog geen plannen om de prijs van de PSP te gaan verlagen. "We zien geen dringende reden om de prijs omlaag te brengen. We moeten de PSP op andere manieren aantrekkelijker maken en nieuwe klanten laten zien wat de PSP allemaal kan", aldus productmanager John Koller van Sony. Of dat ook betekent dat de Europese markt geen prijsverlagingen tegemoet hoeft te zien is niet duidelijk, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat Sony wel de Europese prijs van de PSP gaat verlagen.

Doordat de PSP naast een handheld console ook een multimediaspeler is ondervindt het momenteel grote concurrentie van zowel de DS handheld console van Nintendo als Apple’s iPod mediaspeler. Volgens critici heeft Sony niet genoeg spellen op de markt voor de PSP, waardoor de verkopen niet optimaal zijn. Volgens Koller is de PSP echter niet te vergelijken met de iPod of de Nintendo DS, omdat deze apparaten elk maar deels concurreren met de PSP.

Wat betreft het aanbod van games hoeven PSP eigenaren zich volgens Koller niet druk te maken. Tot het eind van 2006 zal het aanbod van games voor de handheld bijna verdubbelen. Momenteel zijn er ongeveer 120 titels beschikbaar en daar komen de laatste maanden van dit jaar nog eens 110 titels bij.

Overiges liet Koller nog weten dat Sony zeer binnenkort meer details zal vrijgeven over de samenwerking tussen de PSP en de nieuwe PlayStation 3 console.