min

Tags in dit artikel

, , ,

Volgens de mensen van Fudzilla moet men niet bijzonder veel verwachten van de micro-architectuur Nehalem als het op games aankomt. Zo wordt er verwacht dat de processoren gebaseerd op de Nehalem-architectuur in games maximaal zo’n tien tot vijtien procent sneller zullen zijn dan waar nu sprake van is.

In de meeste gevallen zouden de processoren zelfs niet meer dan tien procent winst behalen. Dit is met name te danken aan het feit dat de games niet het voordeel kunnen behalen uit meerdere cores. De eerste Nehalem’s zullen over vier cores beschikken en acht threads wanneer er Hyper-threading wordt toegepast. De meeste games hebben daar op het moment van schrijven echter helemaal geen baat bij. De snelheidswinst wordt dus voornamelijk gehaald uit de vernieuwingen die zich in de nieuwe architectuur van de processor bevinden. De games maken geen gebruik van deze meerdere cores en threads, aangezien het voor de schrijvers van de code een stuk lastiger is om de game gebruik te laten maken van meerdere cores en threads.

Veel mensen vragen zich af hoe Intel dit in de toekomst wil gaan oplossen. Bij het bedrijf zijn multi-core en multi-threading de toekomst, maar de game-industrie lijkt op dit vlak achter te blijven. Op dit moment maken de meeste games namelijk nog steeds gebruik van "maar" één core.