Ongeveer 63 procent van de Nederlanders kent Twitter. Hiervan gebruikt slechts 3 procent het. Daarbij wordt Hyves wel veel gebruikt, ongeveer de helft van Nederland heeft hierop een profiel. Dat concludeert het onderzoek hiernaar, uitgevoerd door Tangram tenminste.

Het onderzoek dat Tangram deed werd uitgevoerd onder 550 Nederlanders. Deze gaven aan dat Twitter bijvoorbeeld wel bekend is, maar niet veel gebruikt. Slechts twee procent gaf aan dat ze het zien zitten om aan te geven wat ze aan het doen zijn en wanneer. Dit is het doel van Twitter, laten zien wat je aan het doen bent en hierover ‘praten’ met vrienden.

Bekende Nederlanders zijn ook aan dat idee gewend, zo Twitteren Marco Borsato, Paul de Leeuw, Ilse de Lange maar ook diverse 3FM DJ’s er lustig op los. Daarnaast zijn ook veel bedrijven actief op Twitter, maar dit is veelal om een stukje service aan te bieden. Daarnaast kunnen bedrijven op deze manier hun imago bijspijkeren.

Nederlanders zijn wel erg blij met sociale netwerk-websites. Deze websites spelen geen overtreffende rol in ons leven, maar we hebben wel massaal een profiel. Hyves is met 50 procent nog altijd het meest populair. Daarna volgen Schoolbank (38 procent), Windows Live Spaces (21 procent), LinkedIn (19 procent) en Facebook (15 procent).

De profielen die men hierop heeft worden meestal niet dagelijks bekeken. Een kwart van de mensen geeft namelijk aan dat ze niet dagelijks op de website zitten. Wat men met de website doet is heel divers, zo zetten diverse Nederlanders Hyves in om te kijken hoe een ex-vriend / vriendin het ervan afbrengt. Daarnaast geven veel Nederlanders aan dat ze vooral veel vrienden willen scoren, maar tegelijkertijd hebben de meeste respondenten minder dan vijftig vrienden.