Het Algemeen Dagblad heeft vandaag een nieuw design vrijgegeven voor de website. Het design wordt niet al te positief ontvangen op het internet, maar het AD pronkt vooral met nieuwe functies.

Op het internet wordt duidelijk dat mensen het nieuwe design niet bepaald mooi vinden. Dat blijkt vooral uit Twitter-berichten van diverse Nederlandse gebruikers van de website. Het nieuwe design van de krant is voorzien van de standaardkleur van het AD, een rood-achtige tint. De website laat verder vrij prominent de categorieën naar voren komen. Toch lijkt het erop dat de website niet bepaald voorbereid is op Web 2.0.

Het nieuwe design brengt ook de nodige ergernissen met zich mee. Zo stelt de website Bright.nl dat de website een grote SEO-ellende is. SEO, Search Engine Optimalisation, zorgt ervoor dat je webpagina’s beter vindbaar zijn in bijvoorbeeld Google of Bing. De SEO van de AD-website zorgt er echter voor dat de website slechter vindbaar wordt. Dat komt onder andere door veranderde URL’s, waarbij de oude URL’s niet doorgezet worden.

Het AD is momenteel al begonnen met het verhelpen van dit probleem, dit doet de website door meta-refreshes in te zetten op de oude URL’s. Echter is het, SEO-technisch gezien, beter om een 301 in te stellen. Die code wordt door zoekmachines herkend als een permanente URL-wijziging en de zoekmachine zorgt er dan voor dat je behaalde pagerank behouden blijft.

Daarnaast lijken er problemen te zijn met de RSS-feeds van de website. Zo doen de lokale RSS-feeds het niet meer, wat resulteert in onder andere Twitter-accounts die niet meer functioneren. Daarnaast zorgt het ervoor dat de RSS-lezers niet de juiste informatie zullen binnenhalen. Het AD werkt al aan de problemen.