2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Microsoft heeft vandaag bekendgemaakt dat haar Zune mediaspeler voor 249,99 dollar op de markt gaat komen, waarmee de speler 99 cent duurder is dan Apple’s iPod speler met een vergelijkbare opslagcapaciteit.

Microsoft laat weten dat het de Zune koste wat het kost voor ongeveer dezelfde prijs als een vergelijkbare iPod op de markt wil brengen. Apple verlaagde eerder al de prijs van het vergelijkbare model, toen de prijs voor de Zune uitlekte. De concurrende prijs betekent ook dat Microsoft verlies gaat draaien op elke verkochte Zune speler. "We moesten kijken naar wat er in de markt was en een concurrende prijs bieden. We gaan de komende feestdagen geen winst draaien, maar het Zune project zal ook meerdere jaren gaan lopen", aldus Scott Erickson van Microsoft.

Microsoft heeft laten weten dat het honderden miljoen dollars zal investeren in de Zune en de marketing rond de mediaspeler. Voordat deze investering zichzelf terugverdiend heeft zijn we volgens Microsoft een paar jaar verder. Dat betekent dat er binnen het project ook nieuwe producten gaan verschijnen, waaronder een Zune telefoon, zo heeft Microsoft laten weten.

Behalve de Zune heeft Microsoft ook de muzieknummers op haar nieuwe muziekdienst gelijk gehouden aan de prijzen die Apple rekent in haar iTunes muziekwinkel. Losse nummers gaan 79 Microsoft punten kosten, voor 80 punten moet een dollar betaald worden. De punten zijn niet alleen op Zune Marketplace te besteden, maar ook op Xbox Live Marketplace. Ook is het mogelijk om voor 14,99 dollar per maand een abonnement te nemen, waarbij alle nummers gedownload kunnen worden. Als een gebruiker besluit het abonnement stop te zetten, kunnen de nummers niet meer afgespeeld worden.

Bij de start van Zune Marketplace zullen er twee miljoen nummers beschikbaar zijn, videobestanden zullen voorlopig niet te verkrijgen zijn op de service.