2min

Tags in dit artikel

, ,

In een laatste poging om DRM, Digital Rights Management, te redden, komen de grote filmstudio’s nu met een alternatieve variant van DRM die alle overige varianten van DRM tot één geheel voor de gehele markt moet maken.

Alle grote filmstudio’s met uitzondering van de studio’s die aan Walt Disney gerelateerd zijn komen volgende maand met een aankondiging voor deze nieuwe variant van DRM, weet TechChrunch te melden.

Aan de technologie, die ‘Open Market’ gaat heten, hebben zowel de grote filmstudio’s als ook de grote online retailers deel. Het initiatief werd vorig jaar al door Sony Pictures voorgesteld.

Open Market is een set van beleidsbeslissingen en een software- en services-raamwerk waarmee interoperabiliteit tussen alle verschillende DRM-formaten bereikt kan worden. De huidige markt voorziet in zoveel vormen van DRM dat gebruikers beperkt worden in hun mogelijkheden. Ze zijn vaak gebonden aan één winkel en bestandsformaat.

Verschillende voorstellen gingen al vooraf aan Open Market, maar niets bleek goed genoeg. Daarom was het Sony Pictures die afgelopen jaar Open Market voorstelde. Inmiddels zijn de meeste partijen het met elkaar eens dat dit de redding moet worden voor DRM. Open Market is daarnaast meer gericht op beleid dan op een nieuwe technologie om alles samen te voegen.

De huidige digitale markt.
Het Open Market idee.

Een belangrijk onderdeel van Open Market is een neutrale derde partij die als toezichthouder gaat functioneren. Deze zal apparaatregistraties en filmaankoop/ -huur gaan beheren om zo de interoperabiliteit te waarborgen. Deze "domein"-provider stelt gebruikers in staat om apparaten (tv’s, computers, mp3-spelers etc.) te registreren. Eender welke film gekocht bij eender welke service kan dan op een geregistreerd apparaat bekeken worden.

Hoewel het merendeel van de partijen het eens is met het grote Open Market-verhaal, zijn er toch twee partijen die afwezig zijn geweest bij de onderhandelingen en zoals het nu lijkt ook afzijdig blijven. Dit zijn Apple en Walt Disney (waartoe ook Pixar, Touchstone, Miramax etc. behoren). Dit is niet verwonderlijk, want Apple heeft zich altijd vol vertrouwen uitgesproken over de eigen FairPlay-techniek om muziek en sinds kort ook films te verkopen/verhuren.

Al met al zorgt Open Market er voor dat de keuzevrijheid van de consument wordt vergroot. De consument kan door Open Market bij elke winkel aangesloten bij het consortium zijn aankoop doen en deze op elk apparaat beluisteren/bekijken etc. De consument hoeft door Open Market geen