2min

P-Edge Media heeft vandaag de langverwachte Belstatus-applicatie voor de iPhone en iPod Touch uitgebracht. T-Mobile Nederland heeft aan ontwikkelaar Martin van Spanje aangegeven dat het geen medewerking aan de applicatie verleent.

De Belstatus-applicatie, zoals de applicatie vanaf nu door het leven zal gaan, is een applicatie waarmee op een eenvoudige en overzichtelijke wijze gegevens van My T-Mobile weergegeven kunnen worden. Gebruikers met een T-Mobile-abonnement en account op My T-Mobile kunnen met deze applicatie in één oogopslag hun belstatus bekijken, en zien over hoeveel dagen hun belbundel wordt aangevuld.

De applicatie biedt tevens de mogelijkheid tot een waarschuwingssignaal wanneer de belbundel voor negentig procent verbruikt is. Op het applicatie-icoon kan daarnaast worden weergegeven hoeveel belminuten nog resteren. Aanvankelijk was het de bedoeling om ook de facturen beschikbaar te maken in de applicatie, maar dit heeft volgens ontwikkelaar Van Spanje nogal wat voeten in de aarde. Mogelijk wordt deze functionaliteit later toegevoegd.

Uit de onderhandelingen is gebleken dat het T-Mobile Nederland op dit moment aan resources ontbreekt om een dergelijk product op korte termijn uit te kunnen brengen. T-Mobile heeft daarom besloten om de applicatie niet zelf uit te brengen, maar dit aan P-Edge Media over te laten. Wel heeft T-Mobile aangegeven dat er geen logo of kleuren mogen worden gebruikt en dat het aan gebruikers duidelijk moet worden gemaakt dat de applicatie niet van T-Mobile is. Dit uit zich onder andere in een nieuw logo en wederom nieuwe kleurstelling.

De Belstatus-applicatie is per direct beschikbaar in de App Store voor 1,59 euro. De applicatie dient niet te worden gezien als officiële T-Mobile-applicatie en T-Mobile zal gebruikers ook aanraden de applicatie niet te gebruiken. Voor ondersteuning moeten de gebruikers dan ook bij P-Edge Media aankloppen.

Van Spanje geeft tegenover Macwereld aan dat hij het jammer vindt dat T-Mobile niet meewerkt aan de applicatie. "Maar het is wel begrijpelijk dat zo’n groot bedrijf niet zomaar even een nieuw product kan gaan aanbieden, zonder dat de organisatie daar klaar voor is", aldus Van Spanje.