2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De verrassende groei van de pc markt dit jaar, heeft geen positieve gevolgen voor de winst van PC leveranciers. Dat blijkt uit een voorspelling van het bedrij Gartner Inc.

In eerste instantie hadden Gartner en onderzoeksbureau IDC hun omzetverwachtingen voor het jaar 2005 naar beneden bijgesteld, maar de bedrijven melden nu dat de afzet van PC’s in 2005 net zo snel zal stijgen als in 2004. De groei wordt echter wel veroorzaakt door de vele prijsverlagingen die momenteel aan de orde zijn.

Dat heeft als gevolg dat de omzet wel stijgende is, maar de uiteindelijke winst daar niet in meegaat. In 2005 verwachten de onderzoeksbureaus dan ook een winststijging van 0,5 procent ten opzichte van een toename van 12,7 procent in de omzet.
Bedrijven als Intel en Hewlett Packard hebben dit jaar goede resultaten geboekt. Consumenten en bedrijven zijn ook dit jaar doorgegaan met het vervangen van hun oude PC’s, die overigens veelal vervangen werden voor high-end notebooks. Intel’s chipfabrieken draaien op volle toeren en ook HP’s PC divisie heeft haar beste kwartaalresultaten geboekt sinds het Compaq overnam in 2002.

De tweedekwartaalcijfers van Dell wijzen echter ook op een mogelijk moeilijke tweede helft van het jaar. De marktleider kon de verwachtingen niet halen, omdat het bedrijf er niet in slaagde om klanten over te halen om hun PC’s te upgraden naar modellen die meer winst opleveren. Terwijl het bedrijf 17 procent meer desktops verscheepte en maar liefst 47 procent meer notebooks, kon het bedrijf de winstverwachtingen niet waarmaken.

Volgens analysten van Gartner hebben de meeste mensen hun systemen van voor 2000 al vervangen en proberen de fabrikanten de verkoop opnieuw te stimuleren door de prijzen te verlagen. Over het algemeen zit er op PC’s al een lage winstmarge en de fabrikanten proberen deze marges te verbeteren door gebruikers over te halen een notebook te kopen, omdat de winstmarge daar hoger op is. Alhoewel er daarin ook een sterke groei te zien is, koop het gros van de klanten nog steeds een desktop model.

Als gevolg daarvan verlagen fabrikanten ook de prijzen van notebooks, waardor ook de desktops in prijs worden verlaagt. Consumenten krijgen daardoor wel waard voor hun geld, maar fabrikanten moeten inleveren op hun winst om zo hun marktaandeel te behouden. Gartner verwacht dat de de winstafname ook in 2006 zal doorzetten bij een omzetgroei van 8,7 procent.