2min

Tags in dit artikel

,

TOPdesk heeft als leverancier van service management software een koppeling met DigiD (Digitale Identificatie). Door de koppeling tussen beide applicaties kunnen burgers direct hun opmerkingen, vragen en klachten melden bij overheidsinstellingen en vervolgens op ieder moment de status van hun melding bekijken.

DigiD is een systeem waarmee overheidsinstellingen de identiteit vaststellen van klanten die gebruikmaken van hun elektronische diensten. Doel is hiermee de digitale dienstverlening te vereenvoudigen en verbeteren. Door een koppeling te maken met de service management software van TOPdesk kunnen overheidsinstellingen hun dienstverlening verder optimaliseren.

Voor medewerkers van overheidsinstellingen betekent de koppeling dat er een schakel minder is in het communicatieproces met burgers. Niet de ambtenaar van de instelling, maar de burger maakt direct een melding aan in de service management-applicatie. Deze melding komt terecht in de workflow van de ambtenaar die er vervolgens direct mee aan de slag kan. Hierdoor worden meldingen uiteindelijk sneller afgehandeld. Ook burgers kunnen in het meldingsproces een stap overslaan; zij hoeven voor TOPdesk nu geen aparte inloggegevens meer bij te houden, met het DigiD-nummer kunnen zij direct inloggen.

De koppeling is gebaseerd op het principe van de selfservice helpdesk. Hiermee kan de vraag of klacht direct worden gemeld en hebben klanten op ieder willekeurig moment inzicht in de status zonder dat zij daarvoor direct contact hebben met de overheidsinstelling. Ramon van Leeuwen, Hoofd Sales bij TOPdesk: “Je ziet dat de overheid heel sterk de ambitie heeft bureaucratie terug te brengen en processen op een zo efficiënt mogelijke manier te organiseren. Door een koppeling te realiseren met DigiD kunnen we daar heel duidelijk een bijdrage aan leveren.”