3min

Tags in dit artikel

, , ,

Elektronicafabrikant Apple heeft dinsdagavond de resultaten van het derde financiële kwartaal bekendgemaakt. De resultaten blijken opnieuw beter te zijn dan aanvankelijk door analisten werd verwacht. Apple lijkt daarmee tot nu toe de recessie-dans te ontspringen.

Volgens Apple steeg de winst in het derde kwartaal met zo’n vijftien procent naar 1,23 miljard dollar. Gedurende het derde kwartaal, dat op 27 juni 2009 eindigde, bedroeg de omzet voor Apple 8,34 miljard dollar. In hetzelfde kwartaal in 2008 boekte Apple nog een omzet van 7,64 miljard en een winst van 1,07 miljard dollar.

Niet alleen de financiële cijfers deden het goed. Apple slaagde er wederom in, om in het derde kwartaal meer Macs te verkopen. In totaal gingen er volgens het bedrijf 2,6 miljoen Macs over de toonbank. Het beste derde kwartaal ooit, zo stelt het bedrijf. Met de iPod ging het minder goed, daar moest Apple zeven procent inleveren. Hoe dan ook verkocht het bedrijf nog altijd 10,2 miljoen iPods.

Zoals verwacht zorgde de iPhone weer voor een flinke duw in de rug voor Apple. Het bedrijf verkocht het afgelopen kwartaal ruim 5,2 miljoen iPhones, goed voor een stijging van 626 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal afgelopen jaar. Dit is met name vanwege de lancering van de iPhone 3G S in begin juni.

"We maken onze meest innovatieve producten ooit en onze klanten reageren", zei Steve Jobs, Apples CEO, inmiddels weer aan het werk na zijn ziekteverlof. "We zijn enthousiast dat we gedurende het kwartaal meer dan 5,2 miljoen iPhones hebben en verkocht en gebruikers in het eerste jaar van de App Store meer dan 1,5 miljard applicaties hebben gedownload."

Apple is ook positief over het vierde financiële kwartaal. Volgens Peter Oppenheimer, Apples CFO, verwacht het bedrijf dat de omzet in het vierde kwartaal tussen de 8,7 en 8,9 miljard dollar zal bedragen.

Apple ging, naar aanleiding van vragen van een aantal analisten, ook in op de geruchten over een netbook/tablet, zoals we eerder al berichtten. Ondanks de recente geruchten dat Apple inderdaad aan een dergelijk product werkt, stelt het bedrijf wederom dat de netbookmarkt slechts tot ontevreden gebruikers leidt. Naar eigen zeggen komt er alleen een netbook/tablet-product als Apple daar ook echt trots op kan zijn.

Duidelijk werd ten slotte ook nog dat Apple ‘werkt aan’ andere categorisering voor App Store-applicaties. Dit is een reactie op de tendens dat ontwikkelaars hun applicaties zo laag mogelijk prijzen om maar hoog in de top-lijsten te kunnen eindigen. De top 100 is momenteel de beste marketing voor applicaties.

Deze top 100 is echter volledig gebaseerd op het aantal verkopen in plaats van de omzet. Daarom moesten applicaties concurreren met lager geprijsde applicaties om hun plekje op deze lijst veilig te stellen. Critici stellen dat dit een ‘0.99 dollar’-systeem bevordert waardoor bedrijven niet investeren in titels van betere kwaliteit.

Apple onthulde dat men ‘kijkt naar mogelijkheden om applicaties anders te categoriseren’ en dat er een ‘mogelijkheid is voor verdere verbetering en dat hieraan gewerkt wordt.’