2min

Vrijwel iedere dag verschijnt er een onderzoek dat nieuw licht werpt op het gebruik van social media of het gebruik ervan bevestigt. Volgens recent onderzoek zijn social media niet alleen populair bij jongeren: ook volwassenen gebruiken volop social media in hun dagelijks leven.

Volgens onderzoek van Princeton Survey Research Associates International, dat is uitgevoerd in opdracht van Pew Research Center, gebruikt twee derde van alle volwassenen in Amerika socialenetworksites als Facebook en LinkedIn. Dat is een stijging van 4 procentpunten ten opzichte van vorig jaar. In 2005 gebruikte slechts een op de twintig volwassen Amerikanen social media.

Jongvolwassenen tussen de 18 en 29 vormen de grootste groep op de online platformen: maar liefst 83 procent van hen zegt een profiel te hebben op een netwerksite. Volwassenen die de leeftijdsgrens van 30 jaar gepasseerd zijn, melden zich massaal aan voor social media. Ook bij 65+’ers is de toename van social media duidelijk te merken: een derde van deze groep zegt dat ze aangemeld zijn bij social networksites. Een jaar geleden was dat nog maar 26 procent.

Meer dan vier op de tien volwassen Amerikanen (43 procent) zegt dagelijks websites zoals Facebook en Twitter te bezoeken. In 2010 was dat nog 38 procent. Een derde van de ouderen tussen de 50 en 64 bezoekt dagelijks een social media website, vorig jaar was dat niet meer dan 20 procent. E-mailen en het gebruiken van zoekmachines zijn nog altijd populairder dan social media bij volwassenen.

Deze cijfers bevestigen dat een breed en gevarieerd publiek op social media is te vinden. Werknemers doen er dus verstandig aan om deze online platformen in te zetten om potentiële consumenten te bereiken. Ook bleek onlangs uit onderzoek dat social media steeds vaker ingezet worden als recruteringstool om nieuwe werknemers aan te trekken.