De tabletmarkt is in het eerste kwartaal van 2012 flink gegroeid. In de eerste drie maanden zijn er 18,2 miljoen tablets verscheept, dit is een stijging van 185 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Apple is met 11,8 miljoen verscheepte tablets zonder enige twijfel heer en meester op de tabletmarkt.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van ABI Research. Volgens de onderzoekers is het succes van Apple te danken aan een tweetal factoren. Allereerst introducdeerde het technologiebedrijf de nieuwe iPad, die gretig aftrek vond bij de consument. Daarnaast voerde Apple een prijsverlaging door voor de iPad 2, welke het bedrijf door bleef verkopen. Dat was voor vele consumenten aanleiding om alsnog deze tablet aan te schaffen. Wereldwijd heeft Apple volgens de onderzoekers 65 procent van de tabletmarkt in handen.

Apple laat haar concurrenten ver achter zich. Op de tweede plaats van meeste verschepingen staat Samsung met 1,1 miljoen tablets. Op de derde plek staat Amazon met haar Kindle Fire, hoewel ABI Research niet kenbaar maakte hoeveel tablets de Amerikaanse webwinkel verscheepte.

Terwijl Apple en Samsung aantonen dat ze de tabletmarkt goed kunnen bedienen zijn dat niet de enige merken die goede zaken doen. Research In Motion (RIM) en Lenovo zijn naast de grootmachten echter de enige partijen die aanzienlijk meer tablets wisten te verkopen dan gedurende het laatste kwartaal van 2011. Het Canadese elektronicabedrijf verscheepte 233 procent meer tablets dan het voorgaande kwartaal, Lenovo 107 procent.

De onderzoekers wijzen erop dat het aantal verscheepte tablets later dit jaar nog flink zal groeien. Dat komt doordat fabrikanten als Dell, HP en LG diverse nieuwe tablets met Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) en Windows 8 op de markt zullen brengen. Een vergelijkbare analyse maakte Gartner in april. Het onderzoeksbureau verwacht dat er dit jaar 118,9 miljoen tablets verkocht zullen worden, een verdubbeling ten opzichte van 2011.