Volgens marktonderzoeker Canalys is Apple opnieuw de grootste verkoper van computers. Canalys telt in de cijfers ook tablets mee en komt zodoende op een marktaandeel van 20 procent voor Apple. Samsung doet het eveneens goed met een vierde positie.

Dat Canalys ook tablets meeneemt in de statistieken wordt inmiddels steeds meer geaccepteerd. Steeds vaker kiezen mensen die een computer alleen gebruiken voor huis-, tuin- en keukenzaken er voor om een tablet te kopen in plaats van een computer of laptop. De tablet lijkt daarom steeds vaker een vervanger voor de traditionele computer te worden. Tablets komen qua functionaliteit ook steeds dichterbij de traditionele computer.

In het vierde kwartaal van 2012 verscheepte Apple 27 miljoen computers, HP en Lenovo volgden met ongeveer 15 miljoen stuks. Samsung verschijnt voor het eerst in de top vijf met 11,7 miljoen computers, waardoor Dell met een daling van 19 procent naar 9,7 miljoen exemplaren een plaats zakt. Acer valt hierdoor buiten de toplijst.

Samsung’s notering is net als bij Apple voornamelijk te danken aan de verkoop van tablets. Van de 11,7 miljoen verscheepte PC’s betrof dat in 7,6 miljoen gevallen een tablet. Dat is een stijging van 226 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Microsoft zou volgens Canalys goed zijn voor een marktaandeel van drie procent, met 720.000 verscheepte Surface RT-tablets. Canalys verwacht ook in de toekomst weinig van de tablet van de softwaregigant.