1 min

Tags in dit artikel

, ,

Japanse onderzoekers ontdekten een manier om een geur aan reclameborden toe te voegen. De extra stimulus maakt reclameborden in de toekomst nog moeilijker om te negeren.

De bakker gebruikt al tijden de onweerstaanbare geur van versgebakken brood om klanten te lokken, maar in de toekomst gebruiken posters en borden diezelfde methode om ons naar een willekeurig product te laten verlangen. De geur van warme wafels komt je al ver voor het kraampje tegemoet.

Vier ventilatoren in de hoeken van het bord blazen de geurende lucht over de advertentie, de sterkte bepaald door de afstand van de blazer tot het bord. Het is mogelijk om luchtstroom exact te reguleren, waardoor het bord op verschillende plaatsen andere geuren verspreidt.

Nu kan de uitvinding maar één geur per keer loslaten. Een geurcartridge zou volgens het hoofd van het onderzoeksteam in de toekomst verschillende aroma’s sneller kunnen afwisselen.

De ethische discussies zullen niet ver achterblijven, maar vooralsnog lijkt de toekomst van reclame gericht op het exploiteren van een extra zintuiglijke impuls. Hoe lang zal het duren voordat we ons op levensechte geurende games kunnen storten?