1 min

Tags in dit artikel

, ,

Scroogle liet vorige week weten dat het door aanpassingen aan de Google-zoekmachine niet langer kon functioneren, dat probleem is inmiddels verholpen, maar sinds 24 juni heeft de privacyzoekmachine een ander probleem.

Bij het nieuwe probleem gaat het om een botnet van 25.000 computers, waarvan 500 afkomstig uit Nederland. De botnet heeft de afgelopen dagen geprobeerd de zoekmachine op te vragen, ook toen die onbereikbaar was wegens het probleem omtrent de aanpassingen aan de Google-zoekmachine. Scroogle geeft aan dat het de afgelopen twee weken geprobeerd heeft om de bron te identificeren, en hebben ondertussen al meer dan 25.000 unieke ip-adressen geblokkeerd.

"Het is vrijwel onmogelijk om de bron van deze malware te identificeren. Onze beste gok is dat een populaire website is geïnfecteerd door malware, en bezoekers doorstuurt naar Scroogle. We vermoeden dat er niks getoond wordt omdat we geprobeerd hebben om een waarschuwings-pagina te tonen, vervolgens hebben we geprobeerd om al de verzoeken door te sturen naar een Flash-bestand dat geluid afspeelt, momenteel sturen we de verzoeken door naar een gif-bestand van één pixel", aldus Scroogle.

Op het eind van de ‘botnote‘ geeft Daniel Brandt, president van Scroogle, aan dat als het malware probleem aanhoudt het de zoekmachine uiteindelijk plat zal leggen. De 500 ip-adressen uit Nederland behoren tot klanten van Ziggo, EuroNet, Planet (KPN), Tele2 en Caiway.