Meegeleverde applicaties (2) & Ubuntu One

Rhythmbox is gedag gezegd en vervangen door Banshee. Een erg welkome wijziging, want Banshee heeft toch net wat meer functies. Zo is het mogelijk om met Banshee video’s te kijken, kan de mediaspeler automatisch nieuwe playlists genereren en heeft het wat meer eyecandy dan Rhythmbox, wat veel gebruikers ongetwijfeld zullen waarderen. Overigens is Banshee geschreven in Mono waardoor het ook op Windows draait. Mono is namelijk van Novell en is bedoeld als een opensource-implementatie van .NET. De Windows-versie bevindt zich echter op dit moment nog in het alphastadium.

Een andere wijziging op het gebied van muziek is dat nu niet langer alleen de Ubuntu One-muziekwinkel wordt meegeleverd, maar ook de Amazon-muziekwinkel. Nu hebben wij daar in Nederland waarschijnlijk niet zo veel aan, omdat de aanwezigheid van Amazon beperkt is, maar het is desalniettemin een mooie toevoeging, want het aanbod van de Ubuntu One-winkel is niet je van het.

Ubuntu One

Ik zei het net al even, namelijk dat de Ubuntu One-muziekwinkel aanwezig is in Banshee, maar Ubuntu One is natuurlijk veel meer dan alleen een muziekwinkel. Zoals verteld in de 10.10-review zes maanden geleden, is het met Ubuntu One mogelijk om bestanden te synchroniseren met de cloud. Dit kan door bestanden in de map Ubuntu One te plaatsen of door bij een map een vinkje te plaatsen bij Synchroniseren met Ubuntu One.

Daar is allemaal niet zo veel veranderd, waar echter wel het een en ander veranderd is, is in de Ubuntu One-client zelf. Ik zal beginnen met het goede: de client oogt mooi en geeft meer informatie weer. Waar ik echter wel een probleem mee heb, zijn de tabbladen in de vorm van knoppen. Op OS X is dat mooi en hier ook zeker, maar het is niet consistent. Tabbladen in GNOME zijn tabbladen, geen knoppen.

Daarnaast zijn sommige pagina’s niet heel netjes geordend. Sommige knoppen staan scheef uitgelijnd, tekst staat op verkeerde plaatsen en afbeeldingen passen niet in de rest van de Ubuntu-stijl. Het lijkt een beetje alsof dit een experiment is van een stijl die we uiteindelijk zullen zien in 11.10, maar op dit moment past het simpelweg niet in de rest van Ubuntu.

Overigens werkt de rest van Ubuntu One nog altijd wel goed. Helaas is het niet meer mogelijk om Gwibber-accounts te synchroniseren, omdat de back-end van Gwibber is veranderd. Daarnaast is ook de Firefox-bladwijzersynchronisatiedienst nogal overbodig geworden, gezien Firefox nu Firefox Sync heeft en dat zelf dus kan.

Een ander voordeel is dat Ubuntu One eindelijk ook beschikbaar is op Windows. Je kunt dus nu je bestanden synchroniseren met ook Windows. Echter, voor multiplatformgebruikers is misschien Dropbox een betere oplossing. Voor Ubuntu-gebruikers raad ik wel gewoon Ubuntu One aan, omdat dat net wat beter integreert.