, , ,

Eerlijk gezegd stond ik raar op te kijken toen Shadows of the Damned met de post binnenkwam. Hoewel ik normaal gesproken wel weet welke spellen er gaan uitkomen, had ik van Shadows of the Damned nog nooit gehoord. Na me wat ingelezen te hebben kwam ik erachter dat ik niet de enige was die nog nooit van het spel had gehoord. Het is best jammer dat dit spel zo onbekend is in de gamewereld, want Shadows of the Damned is een erg leuk en verslavend spel.

De game is ontwikkeld door EA in samenwerking met Konami en dit is goed te zien. Het spel is echt een combinatie van Japanse gameplay en graphics met westerse humor en karakters. Het is even wennen als je het spel voor de eerste keer speelt, maar naarmate je het spel verder speelt wordt de verslavingsfactor des te hoger. Het richten en schieten lijkt erg veel op die van de Resident Evil-serie, dus als je zit te wachten op de nieuwe Resident Evil: Operation Raccoon City dan is dit een leuk tussendoortje.

Het verhaal is jammer genoeg een van de mindere punten aan het spel. Zo begint het spel al op een vreemde manier. Garcia Hotspur, de hoofdpersoon van het verhaal, staat in een appartement. Nadat hij de woonkamer in loopt, hoort hij een afschuwelijk gegil uit de slaapkamer komen. Garcia loopt de slaapkamer binnen, maar het is al te laat. Je vriendin, Paula, heeft zichzelf opgehangen. Nog voordat Garcia zijn emoties kan tonen, komt Fleming, de meester van de onderwereld, de kamer binnen en neemt Paula mee. Garcia laat het hierbij niet zitten en springt achter Fleming aan naar de onderwereld om Paula te redden uit de handen van deze duivel.