Looks & Corruption

Het doel van de game is de zeven helden verslaan. Elke held heeft zijn eigen locatie, verdeeld over vijf gebieden met elke een lading sublocaties (dungeons, grotten, kastelen). Deze gebieden zijn stuk voor stuk uniek en geen moment heb je het gevoel dat je iets al eerder gezien hebt. De sfeer die de locaties uitstralen past goed bij de locatie, en zorgt er voor dat je wat meer betrokken wordt in de levels.

Je Dark Tower aan het begin van het spel.

Grafisch is Overlord mooi, maar niet zo mooi als andere games op de Xbox 360. Gears of War is bijvoorbeeld een flink stuk mooier, maar het is niet zo dat Overlord grafisch niet mee kan. In tegenstelling: de unieke look van de game in combinatie met de fijne gameplay zorgt er voor dat de graphics je niet eens meer opvallen.

De thuisbasis van de Overlord is de Dark Tower. Deze toren (die wel heel erg op Barad-Dur uit LotR lijkt) ligt aan het begin van het spel in puin. Maar al snel is het meeste steenwerk hersteld en kan je naar eigen wens de inrichting aan passen met verschillende upgrades. Zo kan je standbeelden neerzetten, of een mooie puntige top op de toren laten zetten. De mogelijkheden hangen af van je Mistress, zo heeft de een veel duistere demonische upgrades, en de ander meer strakke en nette objecten. Uiteindelijk zijn er even veel upgrades beschikbaar voor je kasteel, ongeacht welke Mistress je hebt.

Hoe corrupt wordt jij?

Jouw acties in het spel bepalen voor een gedeelte ook hoe jouw toren er uit komt te zien. Ben je heel erg corrupted (je bent slecht of héél slecht), dan zullen er horens uit jouw armor groeien, en zal het in je kasteel donkerder en roder worden. Ook kan je door bepaalde keuzes te maken (wil ik dit object zelf houden of geef ik het terug aan de rechtmatige eigenaar?), bepaalde objecten in je kasteel verzamelen.

Het hele spel door kan je keuzes maken die bepalen hoe slecht je bent. Zo kan je "onschuldige" boeren aanvallen en hun dorp plunderen, maar je kan ze ook helpen en beschermen. Het is net waar jij als Overlord zin in hebt. Bij lichte onderdrukking zal de locale bevolking je geschenken geven om je tevreden te houden, ben je een kwaadaardige Overlord dan ontwijken ze je liever.