Offline

Menu

Het menu in FIFA voelt erg log en traag aan. Daarnaast lijkt er ook niet goed over nagedacht te zijn. Op sommige momenten kom je na een bepaalde handeling bijvoorbeeld weer terug in het hoofdmenu, terwijl een submenu van een bepaald onderdeel juist een logische optie was geweest.

Het menu bestaat uit een aantal onderdelen die simpelweg in tekst zijn weergegeven. Op zich zit alles logisch in elkaar, al is het soms wel even zoeken.

Wanneer je het spel start, kom je overigens niet direct in het menu uit, maar in het stadion waar je ook terecht komt wanneer er een laadmoment plaatsvindt. Dit is dan ook direct de Practice-mode, wat natuurlijk leuk in het menu verwerkt zit op deze manier. Druk je vervolgens op de start-knop, dan komt de tekst tevoorschijn.

Een potje voetbal

FIFA 11 heeft zoals gezegd de Pro Passing-mode als toevoeging gekregen. Hierdoor voelt het geheel op sommige momenten wat trager aan, maar wel reëler. Ook wordt het voetballen moeilijker. Een foutje is veel duurder dan eerder het geval was.

Op zich voelt FIFA 11 dan ook wat log aan, maar dat is geen probleem, omdat het ook reëler overkomt. Stuur je net niet helemaal de goede kant op, of is je timing verre van perfect, dan gaat een pass misschien wel recht in de voeten van een tegenstander die juist op volle snelheid richting jouw goal komt gerend. Een schot op doel is dan het gevolg van deze fout.

Het rondspelen van de bal is daarnaast ook significant veranderd. Weinig kans dat je met een uittrap de bal naar een dichtstbijzijnde speler zal passen en vervolgens met die speler even het halve veld zal oversteken. Het voorbij spelen van andere spelers is een hele taak. De virtuele grappen die in eerdere games nog gewoon mogelijk waren, maar in het echt nooit zouden kunnen, zijn zo goed als allemaal verdwenen.

Het schieten op goal wordt hierdoor ook lastiger, want geen enkel schot zal precies hetzelfde zijn als een ander. Het is daarom wel erg lastig om precies goed te kunnen anticiperen bij een doelpoging. In het begin is het echt zoeken naar de juiste manier van schieten. Gelukkig kan je dit natuurlijk altijd even in de Practice Mode proberen te ervaren.

Be a Pro

In de Be a Pro mode is het mogelijk om een team of speler te managen. Als manager kan je een team 15 seizoenen lang coachen. Natuurlijk is het weer mogelijk om spelers aan te kopen of te verkopen. In dit geval heb je niet alleen meer te maken met een aanschafprijs, maar ook met een salaris dat de spelers dienen te ontvangen. Het is mogelijk om een team slechts te managen, maar je kan ook als het team spelen of als slechts één speler.

Het gehele management-gedeelte is wat karig, maar zit wel goed in elkaar. Daarnaast is FIFA 11 in de eerste plaats ook bedoeld om te spelen, niet om te managen. Voor dat gedeelte heeft EA natuurlijk ook altijd nog FIFA Manager 2011 voor je in de winkels liggen.

Online

In onze online speelsessies werden we eigenlijk toch wel wat teleurgesteld. Gedurende een wedstrijd ging alles redelijk goed, op wat haperende momenten na, terwijl van te voren toch werd aangegeven dat de connectie goed is, maar in de aanloop naar de wedstrijd ontstonden er veel fouten.

Wellicht zal EA de fouten nog wel verhelpen met een patch, maar op het moment gebeurt het vaak dat een speler halverwege het opzetten van een wedstrijd ineens de verbinding verliest, waardoor je weer terug in het hoofdmenu belandt. In plaats van gelijk de optie voor een nieuwe poging tot het opzetten van een wedstrijd weer te geven. Naast dit probleem ontstaat er soms ook nog een andere belemmering. Wanneer je eenmaal een tegenstander hebt gevonden en op het punt staat om een team te kiezen, bevriest de game en is de enige optie die nog overblijft weer terug te gaan naar het hoofdmenu van de game. Het kostte ons door alle problemen soms wel vier pogingen om eindelijk eens een wedstrijd te kunnen spelen.

Terugkomend op de haperende momenten, die rijzen soms ook de pan uit. Soms gaat het scherm ineens écht per seconde van frame naar frame, wat het spelen er natuurlijk niet leuk op maakt en je totaal uit de magie van een wedstrijd haalt. Vooral wanneer dit op cruciale momenten gebeurt kan dit frustrerend zijn. De online mode zou nog wel wat extra aandacht kunnen gebruiken en ik hoop dan ook dat EA het één en ander nog zal patchen.