3min

Davinsi Labs is de recente samensmelting tussen UMBRiO en Davinsi. Hierdoor komen operational intelligence, security en digital business intelligence bij elkaar, maar ook de Belgische en Nederlandse cultuur worden grondig gemengd. Het bedrijf streeft er namelijk naar over de grenzen heen te werken, maar waar het nodig is werkt het bedrijf wel met een lokale dienstverlening.

Het Nederlandse Umbrio en Belgische Davinsi gaan sinds dit jaar als één organisatie door het leven. Door het bundelen van de krachten moet de ambitie gerealiseerd worden om de Benelux te veroveren. Zo luidt althans de hoofdstrategie, maar het bedrijf bedient ook enkele Amerikaanse bedrijven. We gingen met Bram Fabeck, de CEO van Davinsi Labs, in gesprek over de fusie en de realisatie van deze ambitie.

Onder de vleugels van Proximus NXT

Davinsi Labs is een van oorsprong Belgisch bedrijf dat zich bezighoudt met cybersecurity en service intelligence. Expertisegebieden zijn het voorkomen en opsporen van cyberaanvallen en begeleiding geven in het gebruik van digitale diensten en applicaties. Het Nederlandse UMBRiO weet vooral bedrijfsdata nuttig in te zetten voor digitale transformatie-projecten.  

Beide bedrijven functioneerde al enkele jaren onder de vlag van Proximus Groep, de B2B-tak van de groep wijzigde laatst de naam naar Proximus NXT. Het gaat om een van oorsprong Belgische technologiepartner met een brede IT-portefeuille voor bedrijven uit de Benelux. Het functioneerde voor UMBRiO en Davinsi als een soort datingplatform, aangezien beide bedrijven elkaar leerden kennen in het ecosysteem van gespecialiseerde bedrijven. Van een gedwongen huwelijk is er overigens zeker geen sprake. “De raad van bestuur is vorig jaar met de vraag gekomen of UMBRiO en Davinsi Labs kunnen worden omgetoverd naar een verhaal waarin beide partijen kunnen samenwerken. Dat idee is ook vanuit de bedrijven gedragen”, zegt Fabeck. Nog sprekender is dat het merendeel van de originele oprichters van de bedrijven allemaal nog steeds in Davinsi Labs aanwezig zijn.

Data en cybersecurity

Het klantenportfolio van de bedrijven beperkte zich eerder ook niet tot het eigen land. Door het samengaan moet er nog meer naamsbekendheid komen en moet het bedrijf toonaangevend worden in de Benelux. Dat wordt verder gemotiveerd door het moederbedrijf Proximus NXT, dat werkt als een schaalplatform voor Davinsi Labs en veel van de verkopen van het bedrijf bewerkstelligt, zo horen we. 

Hierdoor kunnen organisaties bovendien voor meer IT-noden bij één bedrijf terecht: “We willen data-gedreven werken en de klanten ontzorgen om data-gedreven beslissingen te nemen.” Naast groeiende IT-noden binnen organisaties, zijn steeds meer bedrijven georiënteerd richting de internationale markt. De landgrenzen tussen Nederland en België zijn dan ook op digitaal vlak passé, volgens de CEO. Davinsi Labs groeit eigenlijk mee met deze trend die de markt tekent: “We werken zelf crosscountry omdat veel eindklanten ook in verschillende landen aanwezig zijn. Daarom vinden we het niet nodig om de teams gescheiden te houden.”

Al weet Fabeck ook dat het voor Europese spelers net belangrijk kan zijn om jezelf dicht bij de klant te positioneren. “Als klant wil je wel een lokale dienstverlening en HR-technisch moeten we ook specifiek werken. Daar waar het echt nodig is werken we customer-gericht en willen we dicht bij de klant staan.” Dat onderscheid maakte volgens de CEO al meer dan eens dat Davinsi Labs net wordt verkozen boven een internationale, Amerikaanse speler. 

Lees ook: Hoe navigeer je door de moderne gelaagde securitywereld? En met wie doe je dat?

Totaalpakket

Al blijkt ook het brede aanbod van Davinsi Labs potentiële klanten vaak te overtuigen boven een Amerikaanse speler. “We zien dat grote, Amerikaanse spelers zich meestal toch op puntoplossingen specificeren en niet op het hele pakket van digital service intelligence.” Wat Davinsi Labs kan wegzetten is een pakket van operational intelligence, door de expertise van Umbrio, en security intelligence, door de expertise van Davinsi Labs.

Door de fusie konden ze daar nog het derde luik van digital business intelligence bijplakken. “De toevoeging van digital business intelligence toont dat het samengaan ons sterker heeft gemaakt.” Bovendien is het totaalpakket nu kostenefficiënter geworden voor de eindklant, beweert Fabeck.

Davinsi Labs is zelf in ieder geval al helemaal overtuigd van de voordelen van het bundelen van de krachten. Dat weerspiegelt zich in grenzeloze doelstellingen: “In ons segment is de voorspelling dat de markt met twintig procent groeit op vlak van managed services. We willen de markt overtreffen en een groei van dertig procent waarmaken.” De eerste synergiën op vlak van verkoop, boezemt het bedrijf vertrouwen in dat die doelstelling ook zal worden gehaald.