2min

Onderzoekers van 20th Centry Fox hebben een deep learning-systeem ontwikkeld gericht op het voorspellen van het publiek. Door gebruik te maken van de trailer weet de kunstmatige intelligentie (AI) wie er waarschijnlijk naar de film gaat kijken.

Dit realiseert het systeem doordat het tijdens zijn training koppelingen wist te leggen tussen honderden trailers en de miljoenen bezoekers die er uiteindelijk op afkwamen. Om dit te realiseren maakten de onderzoekers tijdens het trainen gebruik van Nvidia Tesla P100 GPU’s in de Google Cloud, in combinatie met het cuDNN-aangedreven TensorFlow deep learning-framewerk.

Toepassing

Inmiddels kijkt de AI naar verschillende visuele elementen van trailers, bijvoorbeeld kleuren, gezichten, landschappen en licht. Ook weet de AI hoe een film in bepaalde geografische gebieden presteert. Een trailer met daarin veel warme kleuren spreekt waarschijnlijk een andere doelgroep aan dan één met gedurfde kleuren en veel uitzichten.

Fox gebruikte voor de methode bestaande films als uitgangspunt, maar weet ook succes te boeken bij het voorspellen van hoe een toekomstige film zal presteren. De visuele elementen uit een nieuwe trailer zijn al eens genoeg om een idee te krijgen van het publiek dat enkele maanden later op de film af zou komen.

Streven

Met de neurale netwerken wil Fox filmproducten en bestuurders ondersteunen bij het maken van beslissingen rondom de marketingcampagne. Ze kunnen bijvoorbeeld hun trailer op maat maken voor het publiek dat ze voor ogen hebben. Daardoor vergroten zij de kans dat een geïnteresseerde daadwerkelijk naar de film gaat, om vervolgens geld te verdienen aan de verkoop van de kaartjes.

Hoewel de methode momenteel al aardige voorspelling weet te maken, is het AI-systeem nog niet helemaal af. Zo blijven de ontwikkelaars werken aan een systeem dat zowel tekst als video gebruikt om het succes van een film te kunnen voorspellen.