1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

De kerstvakantie is voorbij! Voor veel mensen een reden om weer achter de computer te kruipen, voor hun werk. Veel werknemers zullen dan ook weer te kampen krijgen met een uitpuilende inbox. Helaas zitten er in die inboxen vaak ook veel spamberichten. Dit zal nog veel erger gaan worden, voorspelt e-mail service provider MessageLabs. Het bedrijf voorspelt dat het totale aantal spamberichten in julie 2003 het aantal ‘normale’ e-mails gaat overstijgen. Messagelabs maakt deze schatting aan de hand van interne onderzoeken. De onderzoeken van Messagelabs waren enkel gericht op e-mails binnen ondernemingen, privé-adressen bleven dus buiten beschouwing.

In de loop van 2002 werd één op de 12 e-mails door Messagelabs eigen spam- en virus-filter geidentificeerd als spam. In november groeide dit cijfer echter explosief naar één op de drie e-mails. Veel e-mail providers proberen de vervelende mailtjes uit de inboxen van hun cliënten te houden. Zo ging Hotmail al samenwerking aan met het anti-spam bedrijf Brightmail met als doeld e hoeveelheid ongewenste post te verminderen. Paul MacRae, de directeur van Messagelabs, juicht dit soort initiatieven toe, maar ziet filters slechts als een deel van de oplossing.

Macrae legt uit: "Er is duidelijke wetgeving op dit gebied. Er wordt weliswaar veel over gepraat, maar het beheersen van spam blijft voorals nog een zaak van zelfbescherming en dat is lang niet altijd de beste oplossing".